Pišete blog, ali možda naslov ne privlači, uvod ne zadržava pažnju, a sadržaj ne nudi ono što ljudi traže. Dobar blog mora biti koristan, jasan i pisan za pravu publiku. U ovom vodiču vam pokazujemo kako napisati tekstove koji se ne samo čitaju, već i prodaju. Bez trikova – samo konkretni savjeti koji stvarno funkcioniraju.
Dobar blog može biti učinkovit za prodaju i može približiti vaše proizvode ili usluge potencijalnim kupcima.
Sadržaj koji ima stvarnu korist privlači više kupaca nego reklame.
Zašto? Jer današnji kupci prije donošenja odluke istražuju, traže informacije i potvrdu da je njihov izbor, pravi izbor.
A vaš blog može biti upravo to mjesto gdje će pronaći odgovore na svoja pitanja, kao i dodatni poticaj za kupnju.
Prije nego što krenete pisati bilo kakav sadržaj, znate li tko će ga čitati?
Ne pišete za sebe ni svoje kolege iz branše - pišete za svoju publiku.
A tko je vaša publika? Mladi ljudi koji traže brze informacije? Ljudi koji se ne snalaze najbolje u vašoj industriji, ali žele naučiti? Ili mali poduzetnici koji traže rješenja za svoje probleme?
Bilo kako bilo, morate znati tko je točno vaša publika.
Zato uložite malo vremena u istraživanje - napravite anketu na Google Forms i pošaljite je newsletterom. Ili jednostavno postavite pitanja na Instagram Storyju.
Ljudi vole kad ih se pita za mišljenje – još više vole vidjeti da je ono uvaženo.
Istražujte mjesta gdje se vaša publika već nalazi - društvene mreže i grupe, forume i sl. Tamo ćete otkriti njihova konkretna pitanja, frustracije i želje – i to iz prve ruke.
Primjer.: Ako se u FB grupi "Digitalni marketing za početnike" često postavlja pitanje "Koji je najjednostavniji alat za izradu newslettera?", jasno je – napravite vodič o toj temi.
Što bolje razumijete svoje čitatelje, to će vaš sadržaj imati veću šansu biti pročitan.
Naslov je prva stvar koju čitatelj vidi – i upravo po njemu odlučuje hoće li kliknuti ili ne.
Možete imati najbolji sadržaj na svijetu, ali ako vam je naslov mlak ili nejasan, nitko neće saznati koliko je tekst zapravo dobar.
Dobar naslov izaziva znatiželju, privlači pažnju, jasno komunicira vrijednost i – idealno – potiče emocionalnu reakciju.
To znači da naslov ne mora biti senzacionalan, ali mora biti konkretan.
Umjesto „Savjeti za uspjeh“, napišite „7 navika ljudi koji dosljedno postižu rezultate“. Umjesto „Kako uštedjeti“, napišite „Kako u godinu dana uštedjeti 10.000 € bez odricanja“.
Dobar naslov ne vara čitatelje. Naslov ako naslov obećava nešto – sadržaj to mora i isporučiti. Nitko ne voli click bait.
Ljudi će kliknuli iz znatiželje ili jer traže neku informaciju, ali će ostati (i vratiti se) zbog relevantnog sadržaja.
Primjeri dobrih naslova:
Primjeri loših naslova:
Savjet: Testirajte naslove. Objavite isti sadržaj s dva različita naslova na društvenim mrežama i pratite koji dobiva više klikova ili koji je više čitan.
A ako pišete prodajni ili promotivni sadržaj, nemojte se bojati koristiti izraze koji stvaraju osjećaj hitnosti ili ekskluzivnosti, npr.:
Dobar naslov ne mora biti savršen – ali ako navede čitatelja da pomisli: „E ovo moram otvoriti”, onda ste uspjeli.
Ako prvih nekoliko rečenica ne izazovete interes, čitatelj odlazi i vjerojatno se više ne vraća.
Imate svega nekoliko sekundi za zadržati pažnju ljudi, i zato vaš uvod mora imati ono nešto – dovoljno da potakne na daljnje čitanje.
Najbolji uvodi odmah pogode tamo gdje treba – postavljaju pitanje koje potiče na razmišljanje, daju iznenađujući podatak ili čitatelja suoče s problemom koji već ima, ali ga možda još nije jasno definirao.
Primjeri uvoda koji funkcioniraju:
U uvodu nemojte odmah objašnjavati – zaintrigirajte. Dajte naslutiti kako imate rješenje, ali ga ne otkrivajte odmah.
Koristite "ti" ili "vi" – obraćajte se direktno čitatelju, jer stvara dojam osobnog razgovora. Npr.: "Ako ste ikada imali osjećaj da vas nitko ne primjećuje na društvenim mrežama, niste jedini."
Dobro postavljen uvod priprema teren za ono što slijedi – edukacija, prodaja ili informacija.
Uvod otvara vrata, a ostatak sadržaja treba tu pažnju zadržati.
Ni uvod ni tekst ne pišete za sebe. Pišete ga za osobu koja ga čita dok istovremeno razmišlja hoće li izaći iz teksta i nastaviti tražiti dalje. Tu osobu dobijete u prve tri rečenice.
Nitko od nas zapravo ne kupuje proizvode – kupujemo osjećaj koji ti proizvodi bude.
Možete vi imati savršen popis karakteristika, specifikacije, certifikate i sve logične argumente, ali ako ne “dotaknete” osobu s druge strane, niste napravili ništa.
Odluke o kupnji su rijetko hladne ili racionalne. Kupci se vode osjećajem povjerenja, sigurnosti, olakšanja, pa čak i ponosa. Najbolji način da ih do toga dovedete nisu tehnički opisi – nego dobre priče.
Primjer: "Ivan vodi malu firmu i svakog mjeseca gubio je sate na ručno fakturiranje. Od kada koristi naš alat, račune izdaje u tri klika, a ono vrijeme koje je prije gubio sada koristi za pronalaženje novih klijenata."
Što je ovdje važno? Osoba koja čita se može prepoznati u ovoj priči, a vi je “pričate” da biste stvorili emotivnu poveznicu.
Dobra priča u marketingu ima tri glavna elementa:
I ne zaboravite – priče prodaju, a specifikacije tek potvrđuju odluku koju je kupac već emocionalno donio.
Nitko ne voli osjećaj da mu se nešto prodaje na silu.
Svakodnevno smo zatrpani reklamama i oglasima raznih vrsta. Najbolje prolaze (i najveće povjerenje dobivaju) oni koji prvo daju nešto korisno, a tek onda traže nešto za sebe.
Upravo zato vrijedi pravilo poznato kao 80/20 – barem 80% vašeg sadržaja neka bude korisno, edukativno, inspirativno ili zabavno, a samo 20% neka bude direktno prodajno.
Zašto? Jer ljudi kupuju od onih u koje imaju povjerenje. A povjerenje se ne gradi s popustima – gradi se s vrijednim informacijama koje rješavaju konkretne probleme.
Primjer: Ako prodajete dodatke prehrani, umjesto da odmah nudite „kupite sada“, napišite blog pod nazivom: „Kako podići energiju tijekom napornog radnog dana“. U tekstu možete govoriti o važnosti sna, hidratacije, prehrane – i tek onda spomenite svoj proizvod kao prirodnu podršku.
Isto vrijedi i za društvene mreže. Objavite edukativni reel – pa tek u idućoj objavi predstavite svoj proizvod.
Ljudi danas žele biti informirani. Ako vaš sadržaj pomaže, čitatelj će ga znati cijeniti. A ako vas doživi kao autoritet u temi, sam će poželjeti saznati više o tome što nudite.
Davanjem vrijednosti prije prodaje gradite odnos. A kada dođe trenutak kupnje – kupac neće imati osjećaj da kupuje od brenda, već od nekoga tko mu je već pomogao.
Nikada ne završavajte neki tekst bez jasnog smjera. Ako čitatelj dođe do kraja sadržaja i pomisli: "I što sad?" – propustili ste priliku.
Vaš CTA (Call to Action – poziv na akciju) mora biti konkretan, koristan i motivirajući - recite čitatelju točno bi trebao učiniti i zašto bi to trebao učiniti upravo sada.
Primjeri učinkovitih CTA-ova:
Za razliku od toga, CTA poput "Kliknite ovdje" ili "Saznajte više" su preopćeniti, nemaju težinu i ne govore korisniku što točno dobiva.
U CTA poruku uvijek pokušajte ugraditi vrijednost za korisnika. Umjesto "Prijavite se na newsletter", napišite "Prvi saznajte korisne savjete i ekskluzivne ponude – prijavite se na naš newsletter."
Također, poziv na akciju ne mora biti na kraju – možete ga integrirati u sredinu teksta ako logično slijedi iz konteksta. Npr., u blogu o organizaciji radnog dana, prirodan CTA bi bio: "Isprobajte naš planer u PDF formatu – besplatan je i prilagođen za tjedno planiranje."
CTA ne nagovara, već poziva. Korisnik treba osjetiti da dobiva nešto vrijedno, a ne da mu nešto "gurate".
Možete napisati najbolji tekst na svijetu, ali ako ga nitko ne može pronaći – kao da ne postoji.
SEO je važan i ne bi ga trebali preskočiti. Ne pišete samo za ljude – pišete i za algoritme. I obrnuto.
Keywords (ključne riječi) su fraze koje vaši potencijalni čitatelji pretražuju na Googleu kada traže rješenja, odgovore ili preporuke. To mogu biti vrlo konkretni izrazi poput "krema za suhu kožu bez parfema" ili "kako pokrenuti online biznis bez budžeta".
Najvažnija stvar - ključne riječi integrirajte prirodno, da ne narušavaju tok rečenice. Uključite ključne riječi u:
Npr., ako pišete blog o prirodnoj kozmetici, umjesto općenitog naslova "Rutina njege kože", napišite "Prirodna rutina njege kože za suhu kožu – bez parabena i parfema".
Koristite i long-tail keywords, jer one često donose kvalitetniji promet. Ljudi koji pretražuju "kako se riješiti akni kod tinejdžera na prirodan način" vjerojatnije su spremni na akciju nego oni koji upišu samo "imam akne".
Ne zaboravite ni korisničku namjeru.
Što osoba očekuje da će pronaći kada upiše tu frazu? Ako traži "najbolja krema za osjetljivu kožu", želi usporedbu, prednosti i preporuku – ne samo sastojake.
Dobro optimizirani blog bi izgledao ovako:
Naslov: "5 najboljih prirodnih krema za osjetljivu kožu (testirane i bez parfema)"
Unutar teksta koristite izraze poput: "prirodna njega kože", "najbolja krema za osjetljivu kožu", "bez parabena i sulfata", itd.
Kombinirajte SEO i kvalitetan sadržaj i dobit ćete ono što želite - tekst koji se čita i kojeg će se moći pronaći na Googleu. I što je najbolje, svi oni koji dolaze preko tražilica su već zainteresirani – samo ih vi trebate uvjeriti da su na pravom mjestu.
Dobar blog radi za vas (skoro pa sam od sebe). To nije samo hrpa riječi, nego s njim možete privući pažnju i zadržati je. A na kraju i pretvoriti znatiželjnog čitatelja u stvarnog kupca.
A to se ne događa slučajno. Dogodi se kad sadržaj ima svrhu, jasnoću i vrijednost za onoga tko ga čita.
Morate razumjeti svoju publiku, koristiti naslove koji će tu publiku privući, pisati uvode koji će „navući“ na čitanje, dijeliti stvarne priče i pozvati ljude na konkretne akcije.
Tada blog postaje više od informativnog teksta. Postaje iskustvo. A to iskustvo onda gradi povjerenje i ostvaruje upite i prodaju.
A što se tiče bloga - nemojte čekati idealan trenutak. On rijetko dođe.
Pišite ono što znate i krenite s onim što imate. Najgori blog je onaj koji nikad nije objavljen.