Kad mi kažemo content marketing, vi kažete - ha?
28.02.2024. / Sadržajni marketing

Content marketing je važan za svako poslovanje. Ali zašto je toliko važan da je čitav jedan (velik) dio marketinga posvećen samo contentu (sadržaju)? Saznajte što je content marketing, koji sadržaj kreirati i kako to kvalitetno učiniti. Usput otkrijte i koja je najduža ikad objavljena rečenica.

Što je to content marketing? Zašto je toliko važan? I zašto je on više od običnog pisanja teksta? 
 
Zato što uz pomoć content marketinga (sadržajnog marketinga) kreirate svoj digitalni identitet, oblikujete kako vas publika percipira i naravno - izgrađujete trajne veze s tom publikom
 
Kako bi se reklo - dobar glas daleko se čuje. A taj glas ćete uz malo truda i minimum troška, najbolje postići stvarajući sadržaj.  
 
I da razjasnimo čemu ovakav naslov... Baš taj “ha?” je ono što najčešće čujemo kada spomenemo content marketing svojim klijentima. 
 
Pa, ako ne znate što je content marketing i što predstavlja za vas, i od kuda krenuti – stay tuned.  
 

Što je content marketing?  

I kada kažemo sadržaj, većina ljudi pomisli na pisanu riječ, a to nije u potpunosti točno.  
 
Sadržaj dolazi u različitim formatima; kao tekstualni, vizualni, audio ili video materijal, te se objavljuje kako bi bio vrijedan, relevantan i koristan publici. 
 
U content marketingu, "sadržaj" bi se odnosio na sve informacije koje ste stvorili, poslali i objavili. A koji za cilj ima privlačenje, angažiranje i zadržavanje ciljane publike.  
 
Cilj sadržaja u content marketingu nije izravna prodaja, nego izgradnja dugoročnih odnosa s tom istom publikom. (Ali, na kraju – i prodaja). 
 
Sadržaj treba odgovarati na potrebe publike, pružajući im znanje, rješenja, zabavu ili inspiraciju. 
 
Mogli bi reći kako je content marketing vaša digitalna osobnost.  
 

Content marketing ne podrazumijeva samo sadržaj, u njega se ubraja i mnoštvo drugih stvari kao što su blogovi, video sadržaj, infografike, webinari i slično.

Vrste content marketinga  

Ako smatrate kako će svi biti oduševljeni vašim content marketingom i onim što imate za reći - neće. Stvoriti dobar sadržaj nije teško, ali može biti i maaaalo komplicirano.  
 
Da - content marketing zapravo podrazumijeva sadržaj, ali to nije samo tekst, u njega se ubrajaju i:  

  1. Blog - jedan od najčešćih oblika content marketinga, blog je odličan alata za redovito objavljivanje relevantnog sadržaja koji privlači publiku. 
  2. Video sadržaj - uključuje sve od poučnih videa i "how-to" vodiča, do sadržaja koji pokazuje što se kod vas događa “ za kulisa”, pa sve do video intervjua ili prezentacija vaše ponude. Video format je sve popularniji, i povećava angažman publike te vašu vidljivost na tražilicama. 
  3. Infografike – kao vizualno vrlo privlačan i informativan sadržaj, infografike učinkovito prenose kompleksne informacije ili podatke na lako razumljiv način. 
  4. Case study (studija slučaja) - detaljno prikazuju uspjeh vaših proizvoda ili usluga kroz iskustva stvarnih kupaca ili klijenata. Za cilj imaju pomoći potencijalnim klijentima ili kupcima da razumiju kako možete riješiti njihove probleme. 
  5. E-book - pruža detaljan uvide o određenu temu te služe i kao vrijedan resurs za vašu ciljanu publiku. E-book pod nazivom “Kako naš X proizvod može pomoći vašem Y problemu”, može biti sadržaj kojeg će vaša publika preuzimati i dijeliti, a može biti i odličan poticaj za prodaju.   
  6. Newsletter/e-mail marketing - oboje omogućava redovitu komunikaciju s publikom koja vam je dala dopuštenje za kontakt. Uz pomoć newslettera i e-mail marketinga možete dijeliti vrijedne informacije, vijesti i ponude. 
  7. Društveni mediji - omogućuju objavljivanje različitih vrsta sadržaja, uključujući tekstove, slike, videa i interaktivne sadržaje, na platformama poput Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Tik-Toka, X-a i sl. 
  8. Webinari - održavajući webinare (online seminare) ostvarujete interakciju  sa publikom, u stvarnom vremenu. To je idealna prilika za edukaciju vaše publike, predstavljanje proizvoda ili usluga, ali i izgradnju autoriteta u industriji. 
  9. Podcasti - audio programi koji se mogu slušati na zahtjev, savršeni su za ciljanje publike koja preferira slušanje sadržaja tijekom vožnje, vježbanja ili odmora. 
  10. Interaktivni sadržaj - uključuje kvizove, ankete, kalkulatore i igre, koji potiču korisnike na interakciju, povećavajući angažman i vrijeme provedeno na stranici. 
     

Moguće je! Uz pomoć content marketinga pridobijte kupce.  

Sve od gore navedenog je odličan način za pretvoriti posjetitelje svoje web stranice u kupce.  
Ali ako ih želite privući trebate ih razumjeti i pružiti im one vrijednosti koje oni traže.  
 
A to bi značilo - sadržaj koji stvarate treba biti relevantan vašoj publici, informativan i zanimljiv, te treba odražavati poruku vašeg brenda.  
  
Kako sadržaj pretvara posjetitelje u kupce? Evo nekoliko primjera: 

  • Blog postovi koji rješavaju specifične probleme ciljane publike, naslova “kako ćete”, “X načina/savjeta/koraka za” itd. 
  • Video tutorijali koji demonstriraju upotrebu proizvoda ili daju točna objašnjenja kako i na koji način vaša usluga može nekome biti od koristi 
  • Infografike koje pružaju proces proizvodnje ili korištenja vašeg proizvoda, dragocjene statistike ili neki vaš proces rada  
  • Case study (studije slučaja) koji objašnjava uspješne primjene vaših proizvoda ili usluga kod drugih korisnika ili klijenata 
  • E-book-ovi i slični sadržaji, koji se mogu preuzeti npr. na vašem webu, a koji će dati više informacija o temama koje su od interesa vašoj publici 
  • Newsletteri koje ćete slati svojim kontaktima, gdje ćete ih redovito obavještavati o tome što je novoga kod vas, davati savjete, oglašavati vaše proizvode ili usluge 
  • Webinari i online radionice uz pomoć kojih ćete pomno objasniti sve o svojim proizvodima ili uslugama, ili im predstaviti nešto novo te ih tako potaknuti i na kupnju  

Storytelling u content marketingu je bitan jer kroz njega pričate priču o svom brendu, o svojoj tvrtki. Za dobar content marekting spojite storytelling i SEO.

Storytelling i SEO u content marketingu 

Ovisno kojeg marketinškog stručnjaka pratite (ako ih uopće pratite) naići ćete na različite informacije koje se tiču storytellinga (“pričanja vaše priče”) i SEO-a.  
 
Neki kažu da se trebate strogo držati pravila koje postavljaju tražilice (kao što je Google). Drugi kažu - ako imate što pametno za reći, napisati ili objaviti – to i učinite.  
 
Nekima će vaše informacije biti dragocjene, a nekima ne. I to je tako... A Google uvijek prati što radite, odnosno kakav sadržaj objavljujete.  
 
Što je onda bitno? Bitan je storytelling – kontinuirano pričati dobru priču. A u sadržajnom marketingu, kada spojite dobru priču i SEO - to je onda to.  
 
Primarna funkcija SEO-a nije samo vidljivost vašeg sadržaja, nego vidljivost po principu na pravom mjestu u pravo vrijeme
 
A kod SEO-a su važne ključne riječi i njihovo pametno korištenje.  
 
Najbitnija je zapravo priča i koliko koristi oni koji čitaju, imaju od toga što su pročitali.  
 
SEO naravno, nije samo tekst sa nekoliko ključnih riječi, on uključuje i optimizaciju, a primjeri učinkovitog SEO-a su: 

  1. Korištenje relevantnih ključnih riječi 
  2. Optimizacija za mobilne uređaje 
  3. Poboljšanje brzine učitavanja stranice 
  4. Stvaranje kvalitetnog i relevantnog sadržaja 
  5. Izgradnja backlinkova 

1. Korištenje relevantnih ključnih riječi 
Dobar sadržaj podrazumijeva istraživanje i integraciju ključnih riječi koje vaša ciljana publika koristi tj. pretražuje, u vaš web sadržaj, naslove, meta opise i URL-ove.   
Alati: Google Keyword Planner, SEMrush, Moz Keyword Explorer 
Način korištenja: Ovi alati omogućuju istraživanje ključnih riječi, sa informacijama koliki je volumen pretraga, konkurentnost ključnih riječi, i srodne pojmove.  
  
2. Optimizacija za mobilne uređaje 
Vaša web stranica mora biti prilagođena i za mobilne uređaje, te se i brzo učitavati. Web stranica mora biti i responzivna i da se pravilno prikazuje na različitim uređajima. 
Alati: Lighthouse, GTmetrix, Pingdom 
Način korištenja: Ovi alati analiziraju vašu web stranicu i pokazuju koliko je ona prilagođena mobilnim uređajima. Pokazat će vam kako vaša stranica izgleda na mobilnim uređajima, ali i dati preporuke za poboljšanje.  
  
3. Poboljšanje brzine učitavanja stranice 
Poboljšanje brzine učitavanja web stranice uključuje smanjivanje veličine slika, optimizaciju kodova, i smanjenje broja HTTP zahtjeva.  
Alati: PageSpeed Insights 
Način korištenja: Ovaj alat analizira brzinu učitavanja vaše web stranice i daje preporuke na koji način je optimizirati i ubrzati.  
  
4. Stvaranje kvalitetnog i relevantnog sadržaja 
Redovito objavljujte koristan sadržaj. Onakav koji bi odgovarao na pitanja i rješavao probleme vaše publike, odgovarao na njihove potrebe i podržavao interese. 
Alati: Google Analytics, BuzzSumo 
Način korištenja: Google Analytics je alat s kojom ćete provjeriti ponašanje korisnika na vašoj web stranici, dok BuzzSumo omogućuje analizu popularnog sadržaja u vašoj niši.  
 
5. Izgradnja backlinkova 
Iskoristite sve prilike za stvaranje kvalitetnih vanjskih linkova koji vode na vašu stranicu za poboljšanje autoriteta i rangiranja vašeg weba. 
Alati: Ahrefs, Majestic, Moz 
Način korištenja: Ovi alati pružaju detaljne informacije o backlinkovima vaše stranice i stranica vaših konkurenata. Također, korisni su za praćenje statusa vaših backlinkova i otkrivanje potencijalno štetnih linkova. 

Content marketing je kontinuirani proces vašeg poslovanja koji zahtijeva praćenje, analizu, izmjene i poboljšanja te prilagođavanja strategije. 

Content marketing nije jednokratan proces 

Content marketing, ako što se može primijetiti iz svih navedenih primjera, nije nešto jednokratno, gdje ćete nešto napraviti, postići svoj cilj i - hvala, doviđenja.   

To je kontinuirani proces vašeg poslovanja koji zahtijeva praćenje, analizu, izmjene i poboljšanja te prilagođavanja strategije
 
Pokazatelje uspješnosti tzv. metrike koje u content marketingu možete (i trebate) redovito pratiti su: 

  • Stopa posjećenosti stranice - pokazuje koliko je vaša stranica “privlačna” ljudima. Primjerice, ako pokrenete kampanju na društvenim mrežama, s linkom na web, to može  povećati posjećenosti. 
  • Vrijeme provedeno na stranici - pokazuje koliko dugo posjetitelji ostaju na vašoj web stranici, čitajući, istražujući i sl. Vrijeme provedeno na webu pokazuje je li sadržaj na vašem webu koristan i kvalitetan.  
  • Stopa konverzije - mjeri učinkovitost vašeg sadržaja tj. koliko je vaš sadržaj poticajan za posjetitelje i poduzimaju li željene akcije, poput prijave na newsletter, preuzimanja e-booka ili kupnje proizvoda. 
  • Rangiranje ključnih riječi - pokazuje kako vaša web stranica rangira za određene ključne riječi u tražilicama. Ako radite na SEO-u, poboljšanje rangiranja ukazuje na uspjeh vašeg content marketinga. 

Praćenje podataka i njihova analiza su neophodni jer na kraju, morate znati kako vaš sadržaj "komunicira” s vašom publikom. Alati kao što su Google Analytics, SEMrush, Ahrefs i Moz vam mogu pomoći u ovom procesu jer omogućuju: 

  • Detaljno praćenje izvora prometa - možete vidjeti odakle posjetitelji dolaze; preko -  tražilica, društvenih mreža, ili direktnih posjeta na web. 
  • Analizu ponašanja korisnika - možete pratiti koje stranice posjetitelji najčešće pregledavaju, koliko često se vraćaju, i koje akcije poduzimaju na vašoj web stranici. 
  • Segmentaciju publike - omogućuje vam prilagođavanje sadržaja specifičnim skupinama unutar vaše publike na temelju njihovog ponašanja, demografije, interesa, i drugih faktora. 
     

Prema stručnjacima za content marketing, najvažniji element je točna procjena (ili analiza) sadržaja koji je potreban vašoj ciljanoj publici. Oni kažu i kako treba prodavati emocije, a ne proizvod ili uslugu.

Što i kako s content marketingom? 

Kod content marketinga kažu kako je najbitnije pogoditi (ili dobro proanalizirati) sadržaj koji vašoj publici točno treba. Marketinški stručnjaci kažu i kako ne treba prodati proizvod ili uslugu, nego emociju
 
Pa kad smo kod emocija – stvarajte sadržaj koji izaziva emocije koja će potaknuti na kupnju, kontakt, upit, prijavu na newsletter i slično.  
 
Inovacije u sadržajnom marketingu su konstantne, a nećemo zaobići ni odnedavno vrlo popularnu umjetnu inteligenciju i machine learning alate.  
 
I da, smatramo kako su alati takve vrste odlična pomoć u content marketingu. Ali samo to - pomoć. 
 
Čovjek, copywriter ili marketinški stručnjak bilo koje vrste, bi trebao biti onaj koji će dati posljednju riječ
 
Ako koristite sadržaj kojeg vam je generirala umjetna inteligencija, pregledajte ga pažljivo - je li to sadržaj kojeg bi vi sami pročitali?  
Ako ne, znate što vam je činiti. 
 
Ono što je kod content marketinga najbitnije je da sadržaj bude lako razumljiv laicima, a tekst jednostavan i lako čitljiv.  
 
Dakle - bez previše kompliciranih riječi li predugih rečenica. 

Osim ako ganjate Guinessovu knjigu rekorda pa ćete kao Johnatan Coe u svom romanu The Rotter’s Club napisati rečenicu od 13.955 riječi. 
(Fun fact - do nedavno je taj “rekord” držao James Joyce, za rečenicu od 4.391 riječ u svom romanu Uliks.) 
 
Bitnije je razumjeti publiku i ostati informiran o njihovim željama i potrebama. Ako znate što publici treba, možete neprestano prilagođavati svoj content marketing i stvarati sadržaj. 
 
Pišite i objavljujte nov sadržaj, te revidirajte onaj stari, zamijenite zastarjele s novim informacijama... 
 
Neka istraživanja pokazuju kako običan čovjek zaboravi viđeno ili pročitano kroz 6 mjeseci.  
 
Što bi u content marketingu značilo i ovo - slobodno revidirajte sadržaj (npr. blogove) stariji od 6 mjeseci i objavite kao “novo”.  
 
A ako ste online, imate web stranicu i društvene mreže, ali vas zapravo nema na digitalnoj sceni tj. ne radite content marketing - onda vas ni nema. 
 
 
Niste kreativni, nemate ideja ili ne znate otkud početi? Javite nam se za content marketing rješenja koja će biti prilagođena vašim potrebama. 
 
Trebate li savjet, kontaktirajte nas i mi ćemo vam pomoći da vaš sadržaj bude zanimljiv, čitan i dobro pozicioniran.