Nevjerojatno, ali istinito, postoje ljudi koji svoje tvrtke ili obrte vode samo na Instagramu ili Facebooku. Ima ih mnogo i koriste društvene mreže kao mini web stranice. A što kada dobijete zabranu pristupa istima?
Mi volimo reći - na društvenim mrežama ste samo podstanar. I tko onda brani “gazdi” izbaciti vas van. Ili evo primjera, zgrada je u remontu (čitaj: srušio se Instagram na pola dana) i vi ste završili na ulici. To prvo. A drugo? Iz ovog ili onog razloga može se dogoditi zabrana pristupa privatnom ili poslovnom profilu, odnosno "shadowban”. I što sad?
Kažu kako nema smisla plakati nad prolivenim mlijekom i kako ste trebali unaprijed biti spremni na bilo kakve situacije i imati backup u vidu web stranice. Koji zapravo ne bi trebao biti rezerva, nego primarni izvor i stup vašeg oglašavanja i poslovanja. Ali, što je tu je.
I što kada se nešto dogodi i ovi iz Meta platforme vam shadowbannaju račun? Niste upoznati s tim pojmom? Odlično za vas, jer očito nikad niste imali blokiran račun na društvenim mrežama, ali za slučaj takvog događaja - stay tuned.
Jeste li pri instalaciji bilo koje aplikacije ikada pročitali do kraja i temeljito upute za korištenje ili popularno zvane Guidelines? Ni mi isto, ali dobro je znati. Instagram npr. kaže kako je njihova društvena mreža autentična platforma za inspiraciju i izražavanje. Njihove riječi, ne naše.
Pravila su im jasna – ne kradite slike, ne objavljujte uvredljiv sadržaj i golotinju i to je to. I to je kratka verzija. Duža verzija nabraja više točaka, ali sve platforme imaju manje više zajedničku temu: Be supportive – respect others.
Društvene mreže su zapravo odličan kanal za povezivanje, kao i za promociju i oglašavanje, no postoji i onaj dio koji je većinom izvan našeg fokusa. A to su pravila. Koja ne smijete prekršiti ni na privatnom, a kamoli na poslovnom profilu.
Skratiti ćemo eseje koje biste trebali pročitati na društvenim mrežama i njihovim pravilnicima pa vam donosimo sažetak (zahvalite nam kasnije, volimo čokoladu).
I ono najbolje - djelujte u okvirima zakona. Znamo mi, sigurno se niste susreli s ovakvim vrstama problema, ali otvorite li Facebook Community Standards imate lijepu listu stvari koju ne smijete raditi inače će vam zatvoriti profil. I sve su čak lijepo i podijeli u nekoliko grupa, kako bi svima bilo što jasnije.
Ukratko: gledajte svoja posla i ne poželite nikom loše. Facebook ne samo što je podijelio svoje standarde na 5-6 osnovnih, nego za svaku pojedinu temu kao što je npr. spam, imaju točno objašnjeno što ne smijete raditi, sa grupama i podgrupama. Nema grafova, na žalost.
Za početak se nadamo kako ste usvojili ono bitno - društvene mreže nisu vaše vlasništvo, one su samo platforma koju koristite. U slučaju bilo čega, ako vas blokiraju, prijave (ima i toga), ako zaboravite password, ako se društvena mreža sruši - znate li što činiti? Stvari se događaju, trebate biti spremni na sve. Stoga, zasučite rukave i budite spremni na... čekanje i birokraciju.
Jedina konstanta na ovome svijetu, ma gdje god se nalazili, je kako će sunce izaći i sutra te kako je birokracija posvuda prisutna. I postojana.
Ako imate zabranu na društvenoj mreži možete napraviti tri stvari:
Instagram vas može bannati, odnosno staviti njihov “shadowban” a vi nećete to odmah ni znati. Osim po naglom padu u engagementu, jer će vaše objave prestati biti vidljive korisnicima i vjerojatno nećete moći objaviti komentare. Velika je vjerojatnost i kako nećete ni shvatiti što se dogodilo, barem ne odmah.
Lista stvari zbog čega vas Instagram može bannati sa “vašeg” profila je dosta dugačka i ako radite neke od ovih stvari, dvije su opcije: ili ih nemojte uopće raditi ili budite zaista pametni u tome.
Instagram vas pored one tri standardne stvari; krađe slika, neprikladnog sadržaja i umjetnog stvaranja pratitelja, može shadowbannati za:
Ovo su samo neka od pravila, a pravila su većinom ista na svim društvenim mrežama.
No, pravila je vrlo lako prekršiti, osobito ako vam je želja ili potreba imati što više pratitelja. Moguće je “neprimjetno” stvoriti vojsku followera. Pitate se kako, ali sigurno već znate. Followere možete i kupiti. Ova se praksa nikako ne preporučuje, ali vjerujte nam na riječ ima ih mnogo koji to čine.
Na Instagramu vas mogu bannati i zbog sadržaja, ili neprimjerenih slika, što je i najčešća pojava. Objave političkog sadržaja ili teme kao što su podržavanje nasilja ili terorizma i sl., većinom će vam automatski dodijeliti zabranu pristupa.
Zato je najbolje gledati svoja posla, kako bi se reklo, te se posvetiti građenju svoje publike pomoću kvalitetnog i iskrenog sadržaja. Držite se organskog prikupljanja pratitelja kroz objave, oglase i boostanje postova.
Instagram vas može bannati na par sati pa sve do mjesec dana, stoga izbjegavajte “sumnjive” aktivnosti. Instagram jako pazi na svoje hashtagove, zato izbjegavajte i ponavljanje istih hashtagova, nedozvoljene hashtagove (imate cijelu listu istih) jednako kao i uplitanje u teme s kojima vaše poslovanje nema veze.
Osobno smo se uvjerili koliki je velik problem zapravo vratiti Instagram profil nakon što je trajno zabranjen ili ako je bannan zbog neprimjerenog sadržaja. Često klijenti ni ne idu za tim, a osobe koje im vode account pročitaju neki članak online i kažu “sad ću ja radit follow/unfollow”, kako bi dobili veći engagemnet. I što se dogodi? Dogodi se - You are blocked.
Međutim, kupljeni pratitelji koliko god ih vi postepeno kupovali, su botovi i nikada neće moći zamijeniti prave pratitelje. Tek kada ih kupite shvatit ćete koliko apsurdno to sve izgleda, jer npr. sad imate 10,336 pratitelja, a post vam ima 10-15 lajkova. Zašto? Jer ste do jučer imali samo tih 336 pratitelja na svom profilu.
Iako je javna tajna kako većina javnih osoba, pa i influencera, kupuje svoje followere zbog broja koji žele imati smatra se kako su botovi zapravo štetni. Bot kao umjetni generiran follower nikada neće lajkati vaš post ili ostaviti neki smisleni ili relevantan komentar. Veća je vjerojatnost kako će za komentar ostaviti neki spam.
Botovi samo napucavaju broj followera, ali nikakve koristi od njih. Iako tvrtke koje prodaju followere većinom jamče kako su njihovi followeri koje kupujete “stvarni ljudi” koji će generirati engagement, to je samo privid.
Ta praksa zapravo nije zabranjena od strane Instagrama, na nju se gleda prijekorno i redovito rade “čistku”. Kupovanje pratitelja se gleda prijekorno i od strane vaših stvarnih pratitelja. Velika je vjerojatnost kako će vam botovi sa svojim komentarima i linkovima te manjkom engagementa učiniti više štete nego koristi, a cijeli vaš profil neprofesionalnim.
Facebook ekipa pak ima svoju politiku, za svaki prijestup vam produžavaju zabranu na račun. Na Facebooku ban možete dobiti za:
Naravno, pravila na Meta Platfroms ima mnogo, ali mi smo naveli samo one najčešće za koje vas mogu privremeno ili trajno blokirati.
Ponovit ćemo, ima zaista mnogo poslovanja koje nemaju ništa drugo nego društvene mreže na kojima im je sve. U slučaju bilo kakve zabrane, privremene ili čak i trajne, gubitak prihoda u ovom slučaju će biti izrazito velik. A i pitanje je hoće li im biti dozvoljeno otvoriti novi profil.
Trebate znati i zaštititi sebe i svoje poslovanje od malicioznih profila (da, i to postoji), a Facebook savjetuje, kada ih otkrijete – odmah ih prijavite i zatim blokirajte.
Često se shadowbannaju i serijski lajkači. Znate onaj tip ljudi (a ima ih) koji iz nekog razloga samo redom lajkaju objave ili komentare? E pa, pretjerivanje u tome donosi kaznu i zabranu pristupa profilu.
Ako ste iz bilo kojeg razloga, dobili ban možete napraviti tri stvari:
Da, primijetili se kako smo tri iste stvari ponovili za Facebook kao i kod Instagrama. No rest assured, ako sve radite kako treba, ako radite pošteno i transparentno, gradite svoj posao i svoje pratitelje, sve će biti u redu. U protivnome, slijedeći su vam koraci:
Čekajte istek kazne: Ako ste dobili shadowban prvi put, znajte kako je to privremeno i kroz par sati, dan ili nekoliko dana će vam biti vraćen pristup na profil. Trebate znati i to kako će vam se za svaki slijedeći prijestup ta kazna produžavati sve više. Facebook je u tome stroži, pa vam zabrane pristup na par dana, pa na tjedan dana, a idući put ili na mjesec ili trajno, ovisno o težini vašeg prekršaja. Sve što vam ostaje, je čekati istek kazne, ako želite.
Uložite žalbu: No, ako ne želite čekati, možete se žaliti. I Instagramu i Facebooku je moguće poslati prigovor na zabranu, ako smatrate kako ste zabranu dobili neosnovano. U svakom slučaju, moguće je žaliti se i za to na svom Facebook profilu imate u postavkama opciju Support inbox, a na Instagramu možete uložiti appeal odmah na pop-up obavijesti na profilu.
Kreirajte novi profil: U slučaju trajne zabrane profilu, kao i u slučaju kad izgubite podatke o pristupu ili slično, potrebno je kreirati novi profil. Preporučuje se, naravno napraviti to sa drugim podacima, drugim e-mailom i brojem telefona kako vas ne bi “prepoznali”. Uglavnom, morat ćete se snaći.
Službi za podršku Meta platformi se možete uvijek obratiti, a koliko će ta procedura trajati, ne zna se. Isto tako može biti nekoliko sati, nekoliko dana, a mogu vam se javiti i ured noći. Može se također strahovito otegnuti... i to je birokracija, iako američka, svejedno je birokracija.
Treba znati i kako će vas na poslovnom profilu kazniti i za neprimjeren sadržaj i slike oglasa, odnosno neće vam dozvoliti njihovu objavu. Isto tako trebate znati i to kako vam mogu račun obrisati ili blokirati trajno, bez ikakvog objašnjenja, bez ikakvog odgovora na vaše žalbe, molbe mailove i slično.
Uglavnom, ako nije neki jako velik prekršaj, profil je moguće vratiti. Ako ste ga stvarno (lijepo rečeno) uprskali, pripremite se na sve ispočetka. Najviše će vam biti žao svih pratitelja koje ste prikupili, a i sami znate kako je taj proces težak.
Imajte na umu kako su društvene mreže varljive, i samo jedna objava ili kriva riječ vas može ne samo bannati od strane Meta platformi nego vam može i jako srozati ugled kod vaših pratitelja (koji nisu botovi). A to je ono najbitnije, zar ne - vaša reputacija.