Znate li kako se zapravo kaže hashtag i koja je njegova svrha na Instagramu i LinkedIn-u? Vraćamo se samim početcima hashtagova kako bi čim bolje razumjeli kako funkcionira i na što biste trebali pripaziti kada ih koristite.
Jednom davno postojala je oznaka za broj. # je postojao mirno i povučeno koristeći se, u neke danas već zaboravljene svrhe.
Onda je stigla 2007. godina i meta podaci i društvene mreže te je danas hashtag poznat kao oznaka za microblogging ili dijeljenje slika na društvenim mrežama kao što su Instagram ili Twitter.
Čini nam se kako smo malo zakomplicirali...
Ali oni malo stariji među nama će se sjećati kako se nekada davno hashtag nije tako zvao, a mogli smo ga jedino vidjeti na starim telefonskim aparatima. Koji su bili uključeni u utičnicu u zidu, imali slušalicu i kabel. (Stvarno, nije laž).
Rijetki su oni koji su znali pravu funkciju te oznake.
No, uglavnom hashtag kao takav se nije nešto pretjerano koristio na našem govornom području. Bio nam je relativna nepoznanica u 20. stoljeću, ali 21. stoljeće nam je tu i danas nema tko ne zna za hashtag.
Ostaje nam pitanje što je hashtag, koje je njegovo značenje i kako ga koristiti.
Ne koristite li hashtagove u svojim objavama na Instagramu (umetnite zaprepašteni emoji) imamo nekoliko savjeta za vas.
Znamo kako nije bitno što nam se kaže, nego tko nam to kaže, a ako ste bili u nedoumici kako se izgovara, izgovara se “ˈhæʃtæɡ" tj. hešteg, barem tako kaže Oxfordov rječnik.
Njegova definicija za hashtag je: “oznaka za prepoznavanje poruka koje se odnose na određenu temu”, na društvenim mrežama, naravno.
Krenimo od samog početka, metadata odnosno metapodaci su osnovne informacije o drugim podacima, ali bez informacija o njihovom sadržaju. Služe kako bi nešto lakše pronašli, zapravo.
Najbolje to možemo objasniti primjerom potrage za knjigom u knjižnici. Vi znate eventualno naslov, ali knjižnica o knjizi ima uvedene sve podatke od kojih bi oni osnovni, metapodaci, bili autor, broj stranica, žanr kojem pripada i slično.
Jednako tako na Instagramu ili LinkedInu, hashtag kao metadata služi kao bi vi lakše pronašli temu koja vas zanima.
U suštini je krajnje jednostavno, ako želite primjerice postati vegan, pretraživat ćete na Instagramu hashtagove kao što su #vegan, #veganfood ili #veganrecipes. Svi postovi označeni tim hashtagovima će biti slike, videa, recepti i razni savjeti o temi kako biti vegan.
I zato je hashtag zapravo sjajan način s kojim možete pratiti objave i fotografije na Instagramu ili Twitteru. Ali nama su ovdje zanimljiviji Instagram i LinkedIn.
Isto tako hashtagovi su odličan način s kojim vaše objave može primijetiti čim više ljudi na Instagramu ili LinkedIn-u. Kada svom postu dodate hashtag, on bi se trebao pojaviti onima koji taj hashtag prate ili ga pretražuju.
Kod korištenja hashtagova na Instagramu, preporučuje se ne koristiti samo jedan ili nekoliko po objavi, nego koliko god se može, za maksimalan učinak.
Najviše možete postaviti 30 komada, i nijedan više. Iako neke statistike kažu kako je 11 hashtagova po objavi, optimalan broj za korisnike.
Kad objavljujete story, Instagram vam odobrava 10 hashtagova, a trebate znati i to kako hashtagovi nemaju svoju funkciju ako stavite razmake između riječi.
Hashtagovi zapravo olakšavaju snalaženje u bespuću objava na Instagramu.
Pratite li primjerice #savethebees sigurno ćete na svom feedu vidjeti mnoštvo objava koje su tagirane tim hashtagom, a za sada ih ima oko 2,7 milijuna. Prema raznim izvorima najpopularniji hashtag je #love, koji ima 2,1 milijardu objava do sada.
Bitno je ne izmišljati toplu vodu, neka hashtagovi budu relevantni za vaše poslovanje.
Bavite li se nautičkim čarterom, nemate što postavljati ostale popularne hashtagove kao što su trenutno #fashion, ali možete npr. #photofotheday ako ste objavili neku dobru fotografiju.
Sa svojih 930 milijuna korisnika, LinkedIn je doista odlična platforma za doseći poslovnu publiku.
Do pred neko vrijeme bilo je i ovjde potrebno misliti na hashtagove.
No, ovdje nije bilo onog “pretjerivanja” kao na Instagramu, jer je na LinkedIn-u preporuka bila staviti 2-5 relevantnih hashtagova.
Najpopularniji hashtag-ovi na LinkedInu su bili #technology, #entrepreneurship i #marketing.
E sad, sve ovo smo pisali u prošlom vremenu, jer...
LinkedIn trenutno prolazi kroz velike izmjene, a korisnicima ove platforme ostaje špekulirati i raspravljati o tome što je iduće, dok čekaju službenu potvrdu.
Za sada se zna kako su sa LinkedIn-a uklonjene određene značajke, uključujući lokaciju i broj sljedbenika hashtagova. Podaci o obrazovanju i trenutnom zaposlenju se pretpostavlja kako su sljedeći.
Potaknuti dolaskom (i sve većim korištenjem) umjetne inteligencije, LinkedIn se ponovno usredotočuje na one aktivne korisnike kako bi ponudili veću vrijednost.
Trenutno se može primijetiti kako njihov algoritam pokazuje više sadržaja "koji nešto znači".
Što se tiče hashtgova LinkedIn ih je prestao ažurirati još tamo početkom 2023. godine, a stručnjaci kažu kako je njihova upotreba trenutno suvišna. Osim ako nemate neki svoj vlastiti brendirani hashtag.
Ipak, još uvijek vrijede jednake smjernice na ovoj platformi:
I naravno, obavezna je poslovno/ozbiljna profilna slika, naslovnica i opis profila koji nije samo vaša titula, nego opisuje jasno i jednostavno tko ste i što ste.
A što je microblogging, pitate se?
Taj kratak tekst kojeg objavite u sklopu svoje slike na društvenim mrežama, znan je još i kao microblog. Jer to i jest, mali blog.
Generalno gledajući, Instagram je platforma za objavljivanje slika i popratnih tekstova, mini blogova.
Svrha opisa vaše slike je još jednom dočarati tu sliku ili doživljaj na slici, ali riječima. Ili obrnuto, želite li prenijeti neku snažnu poruku, popratite to sa relevantnim i kvalitetnim slikama.
I onda sve to popratite i sa relevantnim hashtagovima.
Imajte na umu i to kako statistike pokazuju kako sadržaj na Instagramu većinom bolje prolazi sa više uzastopnih slika tzv. carousel ili sa video sadržajem, tzv. Reelsima, a tekst je korisnicima manje bitan i rjeđe ga čitaju. Tu je Facebook “jači”.
Ono što je vama bitno je znati što biste trebali činiti ili ne činiti u svojoj hashtag strategiji.
1. Koristite relevantne hashtagove
Ako su vam hashtagovi dio marketinške kampanje na društvenim mrežama onda pomno istražite koja je vaša publika i što biste zapravo željeli predstaviti o svom poslovanju putem objava Instagramu.
Najbolje je unaprijed pripremiti šprancu, a za takvo nešto smo vam pripremili radne listiće koje možete preuzeti ovdje - i vježbati.
2. Koristite različite hashtagove
Preporučuje se redovito mijenjati hashtagove, kako bi pokrili čim više korisnika, potencijalnih budućih pratitelja i eventualnih klijenata.
Mijenjajte hashtagove koje koristite za ciljanje različite i čim veće publike. Planiranjem hashtagova proširujete domet svoje objave.
3. Koristite popularne hashtagove
Neki su hashtagovi popularniji od drugih, a korištenje popularnih hashtagova pomaže vam dosegnuti veću publiku. Koristite hashtagove koje ljudi prate, ali isto tako se ne preporučuje koristiti one koji imaju više 300-500,000 pratitelja.
Hashtagovi s velikim brojem pratitelja mogu vašu objavu samo “utopiti” u moru objava pod istim hashtagom. Dakle, koristite ih sporadično i logično.
4. Koristite lokalne hashtagove
Ako vaše poslovanje djeluje lokalno, preporučuje se i označavati se lokalno (dok mislite globalno, naravno). Koristite hashtag lokacije kako bi se povezali s korisnicima u vašoj bližoj i široj okolici.
5. Izbjegavajte tagirati sami sebe, ali...
Imate li cvjećarnu i firma vam se zove “Sretne latice”, a želite li sami sebi stvoriti hashtag, stavite li #sretnelatice na svaku objavu zapravo duplicirate svoju Instagram stranicu pod tim hashtagom... Nepotrebno? Pa zapravo da.
Ali, kreiranje originalnog hashtaga koji je povezan s vašom pričom i vašim poslovanjem se preporučuje. Osobito ako radite na brandingu, a trebali biste. Osim toga tu su relevantni hashtagovi kao što su #savebees i #plantflowers.
6. Pratite svoje hashtagove i njihovu uspješnost
Obavezno pratite svoje hashtagove koje koristite kako biste vidjeli kakva je izvedba vaših objava i fotografija. Upotrijebite alat kao što je Hashtagify kako biste pronašli najpopularnije hashtagove povezane s vašom temom.
1. Nemojte spamati svoje korisnike
Iako je dozvoljeno 30 hashtagova, previše hashtagova korisnici gledaju kao spam, osobito ako objava nema uopće teksta nego samo 30 puta #.
S druge strane, previše istih hashtagova koji se ponavljaju više puta Instagram smatra spamom. Instagram algoritam vas kažnjava za ponavljanje jednih te istih hashtagova.
2. Ne skačite na svaku trending objavu
Nemojte koristiti hashtagove koji nemaju veze s vama, ili nasumično samo zato jer je nešto popularno ili “trending”. To će samo otežati pronalaženje vaše objave i manja je vjerojatnost za lajkove i komentare.
Ne “skačite” na svaki trend, ako je nešto popularno ne trebate se u to uplesti i vi, držite se hashtagova koji su vama relevantni. Korištenje i najpopularnijih hashtagova kao što su #interiordesign ili #design, imaju smisla - ako ste u toj branši. Ali ako se ne bavite dizajnom ili dizajnom interijera, nelogično ih je koristiti.
A i Instagram će vas kazniti ako postavljate hashtagove koji za vas nisu relevantni samo kako biste imali veći doseg.
3. Pazite na kontekst i hashtag fails
Pazite kako izgleda vaš hashtag kada se napiše jer se sve riječi spajaju u jednu. Imajte na umu kako spoj može ponekad nenamjerno sadržavati neprimjerenu poruku, a događalo se i najboljima, vjerujte nam na riječ. Iako se takvi gafovi češće događaju na engleskom govornom području, i češće na Twitteru.
Jedan on popularnijih fejlova je napravio marketinški tim pobjednice Britain's Got Talent, Susan Boyle. Sigurno se sjećate nje i njene izvedbe iz Les Miserables? E da, mnogima su na tu izvedbu krenule suze.
Sasvim obrnuta situacija se dogodila pri lansiranju njenog albuma gdje je kombinacija riječi “Susan album party” izrodio vrlo prost izraz. I dan danas se spominje kao najveći promašaj korištenja hashtaga i PR marketinga.
Internet je prepun primjera hashtag promašaja ona Instagramu tako i na Twitteru, i to ne samo pojedinaca nego i velikih kompanije koje su napravile vrhunski fail.
4. Pazite na skraćenice
Dva put mjeri, jedan put reži - je stara poslovica, ali mogli bi je iskoristiti i za hashtagove. Što bi značilo provjerite ih dvaput prije nego označite svoju objavu nekim hashtagom koji ima skroz drugačije značenje. Na to osobito pazite ako se radi o skraćenicama iako su one na Instagramu rijetke.
5. Pazite na sadržaj svojih objava i tagove
Za primjer ćemo opet dati naše Sretne latice. Ako ste lokalna cvjećarna, ne stavljajte neprovjerene hashtagove kao što je #sadi, jer opće ne prati temu cvijeća i biljaka. Ali npr. #sadimo prati temu, ali isto tako se pojavljuju i slike nekog barbershopa.
Hashtagovi mogu biti i jako osjetljivi, jer možete ispasti politički nekorektni, socijalno neosjetljivi ili jednostavno prosti.
Napomena: Instagram zadržava pravo blokirati vam račun ako smatra kako je nepriličnog sadržaja, ako vrijeđa ili ako uključuje govor mržnje ili bilo što slično bilo koje vrste i tako dalje.
Lansirate li svoju najnoviju kampanju, želite li istaknuti nekoliko svojih omiljenih proizvoda ili usluga, ili jednostavno podijeliti što je novoga kod vas, carosusel je odličan način za to pokazati svojim pratiteljima.
Carousel je zapravo jedna objava sa više slika odjednom, sa tekstom naravno, hashtagovima, linkovima i slično. Nije ga komplicirano izraditi i može biti dobar način za isticanje osobnosti vašeg brenda.
Carousel je idealan način na koji možete predstaviti proces izrade nekog proizvoda ili proces tijeka neke usluge, pakiranja ili unboxinga ili što vam već padne na pamet. Važno je sve povezati u istoj priči.
Evo kako izraditi carousel s hashtagovima:
1. Na profilu odaberite “+” kako biste dodali fotografije
2. Odaberite opciju “odaberite više stavki”
3. Odaberite slike koje želite objaviti (dozvoljeno je maksimalno 10)
4. Postavite tekst i hashtagove
5. Objavite post
I to je to. Naravno, Carousel je moguće i dodatno začiniti. Uz pomoć Canve, Visme ili Adobe Sparka, možete ga napraviti s njihovim šablonama ili jednostavno kreirati nešto svoje, što prati vaš brend, kako biste imali dosljedan vizualni prikaz na svom feedu.
U zadnje je vrijeme popularan i tzv. Photo dump, gdje korisnici objavljuju nasumične slike svog dana ili čega se sjete, bez nekog plana ili zajedničke teme. Ponekad su trendovi dobra stvar, ali kako što smo već napominjali treba znati uklapa li se to u vašu priču.
Hashtag generatori su, kao što im ime i govori, alati koji vam pomažu u kreiranju relevantnih hashtagova za svoju objavu. Koristi umjetnu inteligenciju koja vam predlaže hashtagove na temelju ključnih riječi u vašem tekstu ili sadržaju na slici.
Krajnje su jednostavni za korištenje, a olakšavaju vam baš tamo gdje je najpotrebnije – pri kreiranju samih hashtagova. Jer 30 različitih, ali relevantnih hashtagova po objavi nije baš tako lako smisliti.
Hashtag generator alati kao što su Hashtagify ili All Hashtag rade po vrlo jednostavnom principu - vi upišete ključnu riječ, a oni vam izbacuju statistike za ključnu riječ, kao i povezane riječi koje možete koristiti.
Uz pomoć ovakvih alata možete i pratiti uspjeh vaših objava i hashtagova, kao i aktualne trendove.
Možda je ovo bilo previše informacija, ali kod Instagrama je važno jednako kao i kod web stranice – imati dobar sadržaj, koji je prirodan te paziti i ne raditi ono zbog čega vas Instagram kažnjava ako prekršite pravila ili ih zloupotrijebite.
Mi se na kraju uz hashtag #pomalo nadamo kako ćete uz naše radne listiće barem malo bolje razumjeti kako i što sa hashtagovima.