5 načina na koje možete naštetiti reputaciji svoje tvrtke
25.10.2022. / Analiza i strategija

Među bitnim pojedinostima oko vođenja svake tvrtke je i reputacija. Bitan je način na koji prezentirate sebe svojim klijentima i kupcima, ali je bitan način na koji vodite svoje poslovanje i kakav ste vođa.

Velika je lista stvari koje su bitne kod vođenja poslovanja, a reputacija same tvrtke je jedna od njih. 
 
Rijetki su oni koji zapravo vode računa o reputaciji svoje tvrtke, smatraju kako je to nešto što se podrazumijeva ili dolazi samo od sebe. Ili smatraju kako je slika koju oni sami imaju, odnosno njihovo mišljenje, jedino što je važno.  
 
Velik je broj tvrtki smatra kako je samo postojanje dovoljno i kako njima ne treba ničiji savjet, a rad na vlastitom brendu ili reputaciji im je nepoznanica.  
 
Logično je kako tvrtke koje na rade na sebi stagniraju, ali se potom i pitaju kako se to dogodilo. Dogodilo se jer se nije vodila briga o onom najbitnijem – reputaciji samog brenda. Brend nije samo ime i logo, brend je vaša cjelokupna tvrtka.  
 
Nabrojat ćemo tek 5 načina s kojima možete vrlo brzo zaraditi lošu reputaciju tvrtke: 

  1. Loše reagirate na negativne Google recenzije i komentare 
  2. Nedovoljno ste motivirani za rad (plus niste dobar vođa) 
  3. Mislite kako su promjene ili napredak nepotrebni 
  4. Dajete prazna obećanja  
  5. Mislite kako sami sve znate najbolje 

 

poduzetnik promatra svoje on line recenzije
 
Reakcije na loše Google recenzije i negativne komentare 


Znate onu popularnu frazu koja već dugo kruži okolo, a kaže: “Ne možete svakome ugoditi, niste rakija.”  Ili burek, ali dobro - svakom svoje. Dakle, loše ili potpuno negativne recenzije se događaju, ali njih uvijek treba gledati kao konstruktivnu kritiku i priliku za poboljšanje. Rijetki su oni koji na takve situacije gledaju kao na priliku koja im se ukazala, a trebali bi.  
 
Ovo prvo što biste trebali učiniti je sagledati negativan komentar hladne glave i zapitati se ono najvažnije - što se može učiniti kako bi se ta situacija popravila. Ovisno o kontekstu recenzije, možda se samo dogodila greška ili propust, a takve stvari se događaju. Možda je korisnik imao loš dan, a i to se zna dogoditi. U svakom slučaju trebate ostaviti komentar na tu recenziju, zahvaliti se te dodatno pojasniti situaciju ako je to potrebno. Imajte na umu - medalja uvijek ima dvije strane.  
 
Bitno je negativnu recenziju ne gledati kao napad, nego je primiti kao konstruktivnu kritiku te kao prostor za napredovanje. Ne dopustite svom egu igrati primarnu ulogu u cijeloj toj situaciji. Morate znati kako je loša recenzija na Google-u je samo jedna kap u moru vašeg poslovanja, ali je velika vjerojatnost kako će biti shvaćena na način na koji većina to shvaća - kao osoban napad.  
 
Ako ste vlasnik restorana, vjerojatno ste izloženi ocjenjivanju sa svih strana, a ne samo na Google-u. Na primjer, dobili ste relativno dobru recenziju u kojoj se ujedno spominje kako imate lošu lokaciju ili manjak parkinga. Vi tu ništa ne možete učiniti osim se fizički preseliti.  
 
Ali ako uzastopno dobivate komentare kako ste skupi, usluga vam je loša, a hrana vam nije kvalitetna, nemojte biti tvrdoglavi. Poradite na kvaliteti, na usluzi i cijenama, jer to je srž vašeg poslovanja. Nemate taj restoran kako bi vam gosti izlazili gladni i nezadovoljni, nego siti i kako bi se ponovno vratili. Ono što želite je reputacija o kvaliteti i trajni gosti, a ne mediokritet u najboljem slučaju.  
 
Opet, nemojte zaboraviti ni odgovoriti na pozitivne recenzije, zahvalite se i dajte gostu do znanja kako je cijenjeno njegovo mišljenje. Ako imate komentare ili recenziju na društvenim mrežama, odvojite malo vremena za uključiti se u konverzaciju.  

 

osoba na poslu bez motivacije
 
Nedostaje vam motivacija za posao, a i niste dobar vođa 


Nedovoljno ste motivirani za promjene ili ih uopće ne želite? Ne mislite kako su vam promjene i unapređenje poslovanja potrebne jer “mi to tako radimo oduvijek”?  
 
Jedna od najvećih grešaka koju poduzetnici rade je dijametralna suprotnost od mikro menadžmenta, a to je “dosta mi je svega” stav.  
 
Ostvarili ste san mnogih ljudi, a to je biti sam svoj šef, i sada nemate volje ujutro ustati na posao. Jer smatrate kako ni ne morate, jer nemate više direktora ili voditelja koji će vam prigovarati. A to nikako nije dobro.  
 
Ne moramo ni naglašavati činjenicu kako vaša loša motivacija ili nedostatak iste utječe na motivaciju zaposlenika. Ako oni vide vas i suočavaju se s vašom bezvoljnošću na dnevnoj bazi, što mislite kako će se to odraziti na njih. 
 
Motivirati zaposlenike nije jednostavno, ali netko to mora činiti. A vi ste ta osoba, nitko drugi. Zaposlenici su ključni za vaše poslovanje i to morate shvatiti. Njihov trud i zalaganje je ono što održava vaše poslovanje.  
 
Motivaciju za posao je ponekad teško pronaći i svi smo se kad-tad našli u tome. Nećemo vam pametovati sa motivacijskim citatima kao što su ako volite ono što radite, zapravo ni ne radite. Ali trebate i uživati u onome što radite.  
 
Ako ste u nedoumici, najbolje je čitavoj situaciji pristupiti kao i treningu. Danima kada nemate motivacije, barem imajte disciplinu te jasno postavljene ciljeve i zadatke. Motivacija će doći sama.  
 
Nije zapisano u kamenu kako morate obožavati svaki aspekt poslovanja, ali sigurno postoji nešto što vam je najdraži dio dana, stavite svoj fokus na to. I ne, ovdje ne mislimo na pauzu ili onaj dio kada s posla idete kući.  

 
Mislite kako su promjene ili napredak nepotrebni  


Postoji ogroman broj poslovanja koja zapravo stoje na istom mjestu, ali se čudom čude zašto ne mogu ići naprijed. Za one kojima je u redu mjesto na kojem se nalaze, neka njima njihovo, ali.... Ali ako ste nedovoljno motivirani za ići naprijed, vrijeme i napredak će vas pregaziti. To je tako, ne može se jednostavnije objasniti od ovoga.  
 
Mnoge kompanije (nemojte se bojati, nećemo vas imenovati) jednostavno vjeruju kako će ih stagnacija održati uspješnima. Kako je njihov način najbolji i nema premca. Kako su svi današnji dostupni alati i aplikacije za poslovanja, njima suvišni.  
 
Mišljenje kako je rad “na ruke” bez aplikacija za organizaciju poslovanja i ne pružanje zaposlenicima osnovnih alata za rad, je kod nekih sasvim normalno. Očekivanje kako će zaposlenici guglati te tako naučiti kako nešto napraviti, je njima također normalan. 
 
Ako ste se prepoznali među onima kojima je korištenje i besplatnih Google alata prava nepoznanica, onda sjednite i sagledajte gdje ste u odnosu na svoju konkurenciju. Koja stalno unapređuje svoje poslovanje, koristi nove alate, društvene mreže i vodi svoje zaposlenike na team building. Vjerojatno dosta ispod na ljestvici uspjeha, sa hrpom nezadovoljnih i letargičnih zaposlenika.  


 
Ne ispunjavate ono što obećavate i stvarate si lošu reputaciju 


Reputacija je sve, vaš brend je sve. Nekima je teško objasniti kako je dobro ime tvrtke srž svega, i kako brend treba biti prepoznati i cijenjen. Sigurno ne biste željeli biti na lošem glasu, pogotovo ne na lokalnoj razini.  
 
Općenito su u kuloarima Agencije za nekretnine na baš takvom, lošem glasu. Ljudi se ponekad smatraju prevarenima ili agencija nije ispunila njihova očekivanja. Pojedini agenti se stvarno trude i učinit će sve za kupca ili prodavatelja nekretnine, ali uvijek postoji ono “ali”. Pitajte sami nekoga iz svoje okoline tko je prošao slična iskustva, brzo ćete shvatiti kako većina savjetuje oprez na najjače. I sigurno će vam nabrojiti bar tri agencije koje trebate zaobići.  
 
Isto ako ljudi se boje nepoznatog, često su bili prevareni i boje se da će biti opet. Naš narod je takav, jednom kad se opeče puše i na hladno.   
 
Također je vrlo bitno ako se bavite prodajom proizvoda, pazite da slike i opisi na vašem web shopu busu identični ili što više slični onima u živo. Nemojte biti kao jedna od onih sumnjivih stranica za online prodaju odjeće, gdje se nalaze predivne slike, a na kraju dobijete komad odjeće koji izgleda kao skrojen od stare zavjese.

 

voditelj poslovanja koji se bavi mikromenadžmentom
 
Mikromenadžment – prepoznajte simptome na vrijeme  

 
Kako ćete znati jeste li mikromenadžer? Definicija kaže kako je mikromenadžment upravljanje s pretjeranom kontrolom ili pretjeranom usmjerenošću na detalje.  
 
Pojednostavnit ćemo te navesti nekoliko pojmova kako prepoznati jeste li jedan od njih: 

  • Mislite kako sami sve znate najbolje 
  • Morate znati  svaku sitnicu  
  • Stalno tražite izvještaje radu ili (još gore) o tijeku istog
  • Ne raspodjeljujete posao 
  • Onemogućavate zaposlenicima razmišljati vlastitom glavom  
  • Uplićete se zaposlenicima u to kako bi trebali raditi  
  • "Popravljate" za svojim zaposlenicima 


Stvari su naravno drugačije u malim firmama, gdje morate biti upućeni u sve aspekte poslovanja, ali stvar je i u načinu, dakako. Ako ste odabrali barem jednu od ovih stavki, na pravom ste putu za postati mikromenadžer. Ako ste odabrali više i vaš je stav  "my way or the high way", trebate znati podatak kako moderne znanstvene studije povezuju mikromenadžment sa psihopatijom.  
 
Ne postoji na ovome svijetu ništa što zaposlenici vole manje od mikromenadžera i njihovih uplitanja u sve, a osobito u nebitne stvari koje im ometaju njihovu produktivnost. Puhanje za vrat radnicima je izuzetno “out of date”. 
 
Ne, mikromenadžment vas ne prikazuje kao dobrog šefa i uzor svojim radnicima, nego njima pokazuje kako im ne vjerujete. Nećemo ni spominjati visoku razinu stresa koju u zaposlenicima uzrokuje konstantno "kvocanje”.  
 
Mikromanagement se pojedincima čini kao jedini ispravan put, jer ne znaju drugačije. Također ne znaju ni kako je tim putem jako mali korak do omraženosti.  
 
Većina poslodavaca ili voditelja ni ne shvaćaju ako imaju ovaj problem, ali im zaposlenici konstantno odlaze i imaju problem sa zapošljavanjem novih. I to je pravi trenutak za zapitati se spadate li i vi u grupu ljudi koja ne zna upravljati poslovanjem, a usput misli i kako sve živo zna.  
 
To se događa jer pojedinci vide svoju tvrtku kao nešto što je samo njihovo i grčevito žele imati nadzor nad svakom sitnicom. Upliću se nepotrebno posvuda, i to većinom samo sa kritikama. Ili pasivnom agresijom. 
 
Što tu ne valja? Ako ste zaposlili stručne osobe na radnim mjestima - dajte im njihovu slobodu, vodite ih kako treba, nemojte ih gušiti. Iako se može smatrati kako je mikromenadžment bolest nekih prošlih vremena, procvatom malih i mikro poduzeća, neslavno se vratio se na velika vrata.  
 
Forbes u jednom od svojim članaka je usporedio mikromenadžment s bullyingom, odnosno u jednom njihovom članku stoji kako nisu daleko jedno od drugoga. Naveo je i iznenađujuće podatke kako je skoro 80% zaposlenika bilo izloženo mikromenadžmentu, te kako je skoro 40% istih dalo otkaz na tom poslu.  
 
Ne budite jedan od onih koji sprečavaju napredak svoje tvrtke zbog vlastite pretjerane zaštitničke nastrojenosti i nemogućnosti predaje kontrole. Nemojte biti ona vrsta šefa koju zaposlenici moraju pitati za svaku sitnicu. Budite vođa, u svakom smislu te riječi.  
  
 
 
Trebate voditi računa o reputaciji tvrtke, kako ne bi došli na loš glas. Lošu reputaciju je jako teško popraviti. Ako je vaš korisnik, kupac ili klijent nezadovoljan s vama te ako se ista priča stalno ponavlja, vaš “dobar glas” brzo može postati upitan. 
 
Obratite pažnju na to kako se vaša tvrtka predstavlja vanjskom svijetu, ispitajte kako “kotira” među ljudima i na vrijeme prepoznajte stvari koje možete popraviti, kako ne bi poslije bilo nepopravljive štete.