Za svoj posao imate društvene mreže i to je odlično, ali nije dovoljno samo ih imati. Njihovo kvalitetno vođenje i oglašavanje zahtijeva vremena i znanja. Mislite kako su samo društvene mreže dovoljne kako biste održali svoju tvrtku, a niste ni razmislili o svim opcijama koje imate?
Ako nije na društvenim mrežama onda se nije ni dogodilo, ali to sigurno već znate. Danas kao da ne postoji netko bez barem jedne društvene mreže, barem u privatne svrhe. Svi imaju najmanje Facebook ili Instagram, većina i LinkedIn, TikTok, a sigurno i neki od servisa za razmjenu poruka, kao što su WhatsApp, Viber, Telegram i slično.
S obzirom kako nam je pruženo mnoštvo opcija, nije teško pronaći ono što nam svima odgovara kao pojedincima. Ali što je sa društvenim mrežama koje koristite za svoj poslovni marketing?
Imati društvene mreže i biti na njima aktivni je odlično, osobito ako ste u stalnoj komunikaciji sa korisnicima koji vas prate. Ne imati ništa drugo nego isključivo njih... hmmm. Ne imati primjerice, za svoju tvrtku ili obrt web stranicu u 2022. godini, blago rečeno, nije dobro, a ni poželjno.
Koja je zapravo razlika između toga što imate društvene mreže i što imate web stranicu? Krenimo samo sa činjenicom kako Internet nije samo jedno mjesto, neki hangar u kojem su složeni serveri nečije tvrtke, nego mnoštvo isprepletenih mreža, servera, kompjutera i informacija na njima. Realno, Internet ne može srušiti ništa manje od katastrofe na globalnoj razini.
Dok je World Wide Web “mjesto na internetu” na kojem postoje web stranice i razne informacije, društvene mreže su platforme pohranjene na nečijim serverima, a vlasnici tih platformi su i vlasnici vaših informacija.
Ono što ih razlikuje je i to, ako se sruši i jedan mali dio Interneta nitko to neće primijetiti, a ako se sruši društvena mreža to primijete svi koji je koriste. Ne želimo izazivati paniku i vrlo je mala vjerojatnost kako će društvene mreže sve pasti odjednom, ali imate li samo jednu i ona na par sati nije dostupna, a to je vama ključnih par sati... Sami možete zamisliti ostatak.
Svi smo to iskusili nema tako dugo, kada je pao Instagram i WhatsApp te su ljudi ponovno otkrili čari običnog SMS-a, a influenceri čupali kosu od muke. Uglavnom, zamislite situaciju u kojoj se čitav vaš posao, proizvodi ili rezervacije za termine ako se bavite uslugama, nalaze na društvenoj mreži kojoj zbog nekih razloga nemate pristup. A vi nemate back-up sadržaja na njima i sve vam je stalo.
Stoga je zapravo neophodno kombinirati vođenje društvenih mreža sa sadržajima na web stranici, pa čak i fizičkom trgovinom ako ju imate. Na taj način svojim korisnicima možete ponuditi potpuni paket, sve svoje proizvode ili usluge i pokrili ste sve fronte, kako se kaže.
Vođenje vlastitog poslovanja samo i isključivo na društvenim mrežama je nedovoljno i nekoliko je razloga za to:
Imati društvene mreže i na njima par slika ili povremeno nešto objaviti je sasvim u redu za vaš privatni profil, ali za poslovni to nije dovoljno. Ako nemate namjeru koristiti društvene mreže za svoje poslovanje to je također u redu, a ako ćete ih imati te ne koristiti ih za ono što su namijenjene onda ih radije obrišite.
Imati društvenu mrežu, bio to Facebook, Instagram, LinkedIn ili bilo koju drugu, a ne održavati ih redovito i na njima ne objavljivati, jednako je kao imati vlastitu trgovinu koju primjerice, nikada ne čistite. Kao i u fizičkom tako i u digitalnom svijetu, ljudi “uđu” vide da tu nitko ništa ne radi, i odu. Ali dojam kako tu nešto nije u redu, ostaje.
Sigurno ne želite ostavljati takav dojam i ako smatrate kako je vođenje društvenih mreža za vas prezahtjevno, agencija za digitalni marketing je uvijek na raspolaganju. Osobito će vam pomoći ako ste do sada vodili mreže na krivi način. A vjerujete nam, postoji mnogo krivih načina, jer svatko misli kako radi ono najbolje.
Često se ljudi uvjere kako je to za njih previše opsežan zadatak, te prepuste marketing društvenih mreža nekom drugome, i to je pametna odluka. Ako imate namjeru nešto raditi, radite to kvalitetno, a ne polovično.
Trebam li društvene mreže? Trebam li se oko njih truditi? Mogu li bez njih? Odgovor na ova pitanja je isti – da, naravno.
Ako se pitate možete li bez društvenih mreža - možete, naravno. Ali ovdje nije riječ o vašem privatnom životu nego o vašem poslu te iako se posao može zaista kvalitetno voditi bez prisustva na društvenim mrežama, zapravo se ne preporuča. No, to naravno ovisi od tvrtke do tvrtke. Zbog čega ne koristiti nešto što može uvelike pomoći vašem poslu, a usput je i besplatno, a ima i mnoštvo pozitivnih strana kao što su:
Imati otvoren profil na društvenim mrežama nije dovoljno, jer je bitno na njima biti i aktivan. One su odličan alat za stvaranje kvalitetnih odnosa sa kupcima vaših proizvoda i korisnicima vaših usluga. Dakle, nemojte biti serijski “lajkač” ili rafalno objavljivati slike, pa ne objavljivati ništa mjesecima, nego reagirajte na komentare i redovito i brzo odgovarajte na pitanja. Osim što se podrazumijeva i objavljivanje postova koji su smisleni, tiču se vašeg posla, informativni su, vizualno privlačni i tako dalje, bitno je ne zaboraviti na pojedinu objavu nakon što ste je postavili.
Ako vaši korisnici imaju upite bilo kakve vrste o samom proizvodu ili usluzi koju nudite, vezano za dostavu, cijene ili slično, na vama je odgovarati na te upite čim prije ili na poruke koje će vam se slati na društvenim mrežama. U tome će vam pomoći i ako imate neku unaprijed pripremljenu šprancu i slično, ali ne dopustite da roboti odgovaraju umjesto vas.
Društvene su mreže važne za onaj ljudski faktor i komunikaciju, onaj personalizirani dio gdje ćete sa korisnicima i vašim pratiteljima moći u miru komentirati te tako stvarati povezanost koju inače ne biste mogli. Vođenje društvenih mreža podrazumijeva dozu posvećenosti i dosljednosti, te objavljivanje relevantnih i aktualnih sadržaja.
Svakako bi za sebe trebali odabrati društvenu mrežu koja najbolje odgovara vašem brendu i publici koju ima. Nema “najbolje” društvene mreže, ali ima onih koje imaju najviše korisnika. Odluku o tome koju društvenu mrežu koristiti morate donijeti samo vi, jer trebate znati ne samo što najbolje odgovara vašoj tvrtki nego i vašoj ciljanoj publici.
Top tri društvene mreže na kojima se najviše oglašava su Facebook, Instagram i LinkedIn, a nakon njih su to YouTube i Twiter, a TikTok ih brzo sustiže kao najbrže rastuća mreža u 2022. godini.
O Facebooku se nema mnogo toga reći što već ni sami ne znate, osim kako novi podaci pokazuju kako ima u prosjeku oko 2,9 milijarde aktivnih korisnika. Dakle jedan jako veliki dio svjetske populacije je na Facebooku, a sve je to publika koju je moguće doseći kroz oglašavanje. Facebook i dalje smatra kao vodeća platforma za realizaciju trajnih odnosa s korisnicima, a pozitivno je i to što još uvijek ima najjeftinije oglase.
Instagram ima najviše korisnika u dobi između 18 i 34 godine i smatra se kako ima najveći utjecaj na navike svojih korisnika te ujedno i vrlo visoku stopu angažmana između korisnika i brendova. Što bi značilo kako se na Instagramu korisnici osjećaju najugodnije uključiti se u komunikaciju sa kreatorima platforme. Ne zaboravimo i kako je Instagram stvorio influencere, ili je influencer marketing stvorio Instagram. Uglavnom, točan redoslijed je manje važan dokle god ostaje činjenica kako ova društvena mreža ima u prosjeku 1,4 milijarde aktivnih korisnika mjesečno.
LinkedIn je društvena mreža najviše orijentirana na poslovne korisnike, tvrtke i statistike pokazuju kako ima duplo veći organski angažman korisnika od Facebooka. Trendovi ga navode kao “must have” platformu ako želite uspjeti u poslovnom svijetu. Korisnici mu najviše vjeruju baš zbog svoje B2B orijentacije, te kao najkvalitetniju ističu opciju za stvaranje
long form contenta. Zapravo LinkedIn je jedna sasvim drugačija platforma što i dokazuje time što je u 2021. godine zabilježila najbrži rast.
Sve njih u stopu slijedi TikTok, koji osim što rapidno raste, ima većinu korisnika u dobi od 18 do 24 godine. Ova društvena mreža mahom koristi emocije kroz kreiranje video sadržaja, kojima bi postigle reakcije publike. Ako imate nešto za podijeliti, a smatrate kako je to smiješno, inspirativno ili jednostavno zanimljivo, TikTok je platforma za vas. Ujedno, mreže koje u kratkom roku postanu aktualne mogu biti vrlo dobra odskočna daska za vaše poslovanje.
A što je s YouTube-om? Njega ne smijemo zaboraviti jer je još uvijek jedna od jačih platformi, te se po većini statistika prikazuje među vodećih pet. YouTube se koristi i kao jedna od tražilica, jer kada želimo nešto saznati velika je vjerojatnost kako ćemo to učiniti tako da upišemo u YouTube ono što nas zanima i pogledamo video. A video sadržaj je budućnost digitalnog marketinga i u svom je punom zamahu, osobito za oglašavanje.
Oglašavanje na društvenim mrežama je vrlo efikasno jer zapravo omogućava ciljanje određene vrste publike koja zadovoljava vaše ciljeve. Društvene mreže se naročito preporučuju za manje firme ili obrte jer pomažu u početnom potvrđivanju brenda.
Omogućavaju i posebnu vrstu povezivanja s korisnicima, a možete ih računati i kao odličan dodatak marketinškoj strategiji. Dakle, ako vam je cilj građenje kvalitetne publike i povećanje broja pratilaca, te eventualnih kupaca, društvene su mreže zapravo stvorene za to.
Problem nastaje kada se poslovanje fokusira isključivo na platforme, a pod time se podrazumijevaju i kao jedini kontakt s publikom. Smatrajte kako poslovanje koje postoji samo i isključio na društvenim mrežama, nije baš najbolja stvar koju možete učiniti za sebe i svoju tvrtku.
Mišljenja struke su tu dvojaka, ali generalno se smatra kako samo društvene mreže iako imaju širok spektar korisnih stvari, zapravo prikazuju poslovanje neprofesionalnim. Dakle preporučaju se različiti oblici oglašavanja, te kvalitetna web stranica u kombinaciji sa vođenjem društvenih mreža.
Web stranica koja je dobro postavljena i optimizirana povećava šansu za organsko prikazivanje osobito ako koristite SEO i blogove kao svoje oružje. SEO je odličan alat koji možete upotrijebiti ako znate što i kako, dok Facebook i Instagram imaju svojih određenih ograničenja, gdje SEO nema neke pomoći zapravo.
Ako biste htjeli raditi Google ili YouTube kampanje oglašavanja, neophodno je imati web stranicu. Nemate li web stranicu i smatrate kako vam je to skroz u redu, znajte i to kako ste sami sebi ograničili rast svog poslovanja. Ne biste trebali nikada biti zadovoljni smo s onime što imate trenutno, osobito jer jednom kada ste je dobili, publiku na društvenim mrežama je zapravo teško povećati.
Izrada web stranica ne mora nužno biti velik trošak i sigurno je kako želite kvalitetnu web stanicu za svoje poslovanje. Osobito ako je u pitanju web shop, za kojeg je bitno da je user friendly i vizualno privlačan. Web stranica povećava vašu vidljivost i ona je slika vašeg poslovanja u digitalnom svijetu te bez nje ne izgledate profesionalno.
Vaš kredibilitet u poslovnom svijetu zapravo ovisi o vašoj profesionalnosti i o tome koliko vi zapravo cijenite svoje poslovanje. Ako imate nepotpunu web stranicu ili su vam društvene mreže loše vođene, to će narušiti sliku koju vaši korisnici imaju ili bi mogli imati o vama. A to nije ono što ne želite.
Ukratko, kako se zapravo mislite kvalitetno oglašavati i uopće voditi svoju tvrtku ili obrt, ako je sav vaš fokus na samo jednoj stvari ili samo jednoj platformi kao što je Facebook. Na taj način gubite svu onu publiku koju biste mogli privući uz pomoć drugih sadržaja kao što su Google oglasi ili jednostavni newsletteri koje ćete slati, a vodit će na vaš web.
Možemo na kraju i zaključiti, kad je u pitanju web stranica, trebate znati kako ste vi njen vlasnik i na njoj kreirate sadržaje. Kod društvenih mreža to nije slučaj, jer platforme imaju svoja pravila i algoritme koje trebate poštovati. Ograničeni ste tuđim pravilima i iako realno možete napraviti mnogo sa jako malo, sigurno je kako se ne želite posvetiti samo jednoj stvari kao što sigurno u svom poslovanju ne nudite samo jedan jedini proizvod ili samo jednu uslugu i ne odmičete se od toga.
Za rast je potrebno mnogo, to znate i sami, mnogo truda i zalaganja, ali jednako tako kombiniranjem svih alata kojima raspolažete, možete imati jako uspješnu marketinšku kampanju te vaša strategija neće biti jednostrana. Nemojte se ograničavati, i nemojte sami sebi govoriti kao je dovoljno ono što imate, jer prostora za rast ima uvijek. Sve ovisi o vama i vašoj percepciji, odnosno vidite li svoju budućnost uvijek na istoj poziciji ili želite napredovati.