Pitate se zašto je potrebno biti stalno prisutan na društvenim mrežama? Znate li koliki broj ljudi je na društvenim mrežama? Ili koliko vremena dnevno provode na njima? Saznajte koliko su društvene mreže važne za vaše poslovanje (i što objavljivati na njima).
Zamislite situaciju: otvorite Facebook. Pažnju vam privuče jedna objava. Jedan od vaših prijatelja je spremio odličan ručak. I uz to ga i vrhunski aranžirao i na tanjuru napravio pravu umjetnost. Sve toliko dobro izgleda da ste skoro i ljubomorni. Osjećate potrebu pitati za recept. Jednostavno morate.
Neki drugi prijatelj kojeg pratite, npr. objavi sliku iz prirode. Na njoj vježba. Ima savršene mišiće koji govore “znam što radim”.
Sigurno ste i vidjeli na vašem Facebooku bezbroj ovakvih i sličnih primjera.
Ali jeste li nekad poželjeli pitati nešto na društvenim mrežama, ili guglati i sami saznati. Možete biti sigurni - jednako tako se ponašaju i vaši kupci/ korisnici...
Vidite? Zbog toga je bitno da ste prisutni barem na nekoj od društvenih mreža. Pitanja, istraživanje, preporuke… Sve to ide u korist vašeg branda. Zato u nastavku donosimo nekoliko savjeta o tome kako savladati izazove i unaprijediti vođenje društvenih mreža.
Svake se godine (ili svako malo, kako se čini) nešto promijeni na društvenim mrežama.
Pojedini korisnik na društvenim mrežama provede prosječno oko 150 minuta.
Broj korisnika po društvenih mreža:
Iako Facebook još uvijek drži prvo mjesto kod korisnika, popularne društvene mreže u Hrvatskoj su i Instagram TikTok, i X (bivši Twitter).
Svaka od ovih mreža je različita. I to po nekoliko stvari. Najprije prema dobi korisnika.
Dok je Facebook prilično okrenut 30+ populaciji, na TikToku se još uvijek pronalaze stvari privlačnije tinejdžerima i dvadesetogodišnjacima.
Instagram je opet priča za sebe. Okrenut vizualima i korisnicima orijentiranima na sliku i video.
X (Twitter) je okrenut prema ljubiteljima vijesti ili objava koje u sebi sadrže neku novost.
Prosječna dob korisnika prema društvenim mrežama:
Po ovome, različite društvene mreže u Hrvatskoj vam zapravo pomažu i olakšavaju pronalazak ciljanih kupaca/ korisnika.
Prodajete li šalice za popodnevnu kavu? Ciljate gospođe u mirovini? Vaš webshop će onda vjerojatno naći mjesto na Facebooku.
Možda je vaš brand odjeća za mlade urbane žene? Onda biste svakako trebali razmisliti o Instagram kampanji.
Nudite usluge poslovnog savjetovanja? Zašto onda ne biste bili na LinkedInu ili čak na X-u? Obje su zapravo odlične platforme za objavljivanje novosti i motiviranje vaših korisnika na angažman.
Opet, ako ste vlasnik kozmetičkog branda za mlade i nudite proizvode protiv akni, trebali biste razmisliti o TikToku.
Uzmite u obzir kojoj dobnoj skupini pripadaju vaši korisnici ili ciljna publika.
Druga bitna stvar su njihove preferencije. S njima se povezuje vaš brand.
Zato, najprije saznajte vole li vaši krajnji korisnici čitati, gledati slike ili video? Stručnjaci se slažu kako je gotovo uvijek uz objavu dobro staviti i vizualni element, ali vi trebate znati što ćete najviše objavljivati.
Mladim ženama ljubiteljicama trendi odjeće nećete privući pozornost toliko s poveznicama ili tekstom koliko s atraktivnim slikama. One trebaju vidjeti sliku i pomisliti, barem podsvjesno: “Želim izgledati poput tog modela!”. Onda ste nešto napravili.
Ovisno o dobi i ukusima, i Hrvati imaju svoje favorite kad se govori o društvenim mrežama. Otkako je oko 2010. buknuo broj korisnika, Facebook još uvijek uvjerljivo drži prvo mjesto i broj korisnika i dalje raste.
Facebook administratori stalno rade na poboljšanju korisničkog iskustva.
Što to znači? Neke stvari koje ste mogli, npr. 2011. godine, danas više ne možete. Standardi zajednice se stalno poboljšavaju i svako nedopušteno ponašanje se vrlo brzo sankcionira.
To stvara dodatnu priliku za vaš brand i čini cijelo okruženje povoljnim za njegov rast i razvoj.
Sad da se kratko vratimo na prijatelja s početka ove naše priče. Ako je uz svoju sliku ručka recimo objavio i kratak opis: “Povrće iz mog vrta kojeg sam sam uzgojio”, velika je vjerojatnost da će uz objavu dobiti i velik broj reakcija i dosta komentara.
Opet, neki klišej kao: “Ono si što jedeš”, takva bi objava dobila nešto reakcija, ali daleko manje nego što bi dobio sa slikom ručka. Zašto je sa slikom dobio više reakcija?
Jednostavno je. Ljudi imaju točnu informaciju o čemu se radi (slika ručka). Napisao je: “Povrće iz mog vrta.” Što to o njemu to govori? Voli organski uzgojenu, zdravu hranu. Njegovi pratitelji vrlo vjerojatno vole to isto. Dakle, s njima je našao zajednički jezik. Lako se može zaključiti kako on svoje pratitelje poznaje.
Njegova objava slike hrane i fast fooda uz tekst “mljac”, možda ne bi dobila toliko reakcija.
Ovaj primjer govori što je bitno na Facebooku, a to je dobro poznavanje prijatelja/pratitelja kojima se obraćate jednako onako kako i oni “govore”, tj. objavljuju svoje objave.
Još je nešto zanimljivo, a to su vrste objava.
Stručnjaci za društvene mreže se slaže da je Facebook jako personaliziran i najviše voli objave koje relaksiraju ili koje potiču na razmišljanje.
Kako bi angažirali svoje pratitelje postavite im pitanje ili pokažite što se događa “behind the scenes”. U slučaju našeg primjera sa slikom hrane, to bi mogao biti video pripreme i kuhanja tog istog jela.
Naravno, na Fcebooku su uvijek zanimljive i objave s temama koje su trenutno u trendu, kao npr. objave i slike jesenskih plodova (ili hrane pripremljene od njih) na prvi dan jeseni i sl.
Otkako se pojavio 2010. godine, Instagram je našao milijune poklonika širom svijeta. Danas te brojke već mjerimo u milijardama.
Svrha Instagrama je također dijeljenje objava, ali u obliku slike ili videa tj. storyja ili Reela.
Instagram uvjerljivo vodi u influencer marketingu, potukavši čak i Facebook, gdje je ovaj oblik marketinga također jako zastupljen.
Ako ste vlasnik još neafirmiranog branda, sigurno ste se barem jednom zapitali što bi mogli objavljivati na ovoj društvenoj mreži.
Odgovor na to pitanje je također pitanje: “Što nudite/prodajete?”
Kao primjer možemo uzeti gore spomenuti brand odjeće za mlade urbane žene. Travanj je i uskoro puštate u prodaju ljetnu kolekciju. Najprije bi bilo dobro naći nekoga tko će vam biti model. Netko mora pokazati vaše hlače, haljine, kupaće kostime, sandale i sve ostalo što imate u ponudi, u najboljem svjetlu.
Vodite računa kako se neće isto reagirati na sliku samih odjevnih predmeta (ma koliko god vi to dobro aranžirali) i na sliku na kojoj tu odjeću netko nosi. Te mlade urbane žene će se uvijek pitati: “Kako ću izgledati kad to odjenem - mlado, zaigrano, profinjeno...?”
Što biste vi tu odgovorili?
Ali, nemojte odgovoriti. U tome je sva bit vaših objava.
Nemojte napisati ništa što je očito, nego neka vaši modeli izgledaju onako kako bi te žene željele izgledati... A one će si to same dočarati prema vašoj objavi.
Još jedna stvar, gdje planirate snimati kampanju?
Recimo, ako se radi konkretno o kupaćim kostimima. Bilo bi poželjno naći neku lokaciju, npr. uz more, na brodu, na bazenu i sl.
Prirodna lokacija je uvijek prirodna lokacija, ali opet, ako nemate takvu opciju, unutarnji prostor u kojem snimate bi trebao što bolje i profesionalnije prenijeti vašu poruku.
Bili vi vani, u prirodi ili u improviziranom prostoru, jedna je stvar o kojoj uvijek morate voditi računa je – svijetlo.
Neka na vašim fotografijama nema sjena ili ako je zbog krivog pada svjetla pozadina neujednačena, vaši krajnji kupci će vas brzo ocijeniti neprofesionalnim.
A to naravno, može naštetiti vašem brendu – tolika je moć jedne obične fotografije.
X (bivši Twitter) je star otprilike koliko i Facebook, ali ove dvije društvene mreže se prilično razlikuju.
Glavna razlika je broj znakova. Na X-u/Twitteru možete maksimalno objaviti 280 znakova s razmacima (osim ako nemate Premium pa možete i 25.000 znakova).
Mikrobloging i je svrha ove mreže - napisati nešto vrlo kratko i u tom “vrlo kratkom” sve reći.
Nije ni čudo što je X omiljeni alat među ljudima koji objavljuju vijesti. Osim vijesti, ova društvena mreža nudi priliku i za predstaviti se u nekom “svježijem”, originalnom svjetlu.
Imajte na umu kako ljudi koje zanima X uglavnom žele saznati nešto novo, ali i vidjeti nešto novo. Na X isto možete objavljivati pa možete objavljivati i video i vijesti.
Ako imate profil na X-u, znajte kako na toj društvenoj mreži najbolje prolazi informativan, edukativan i humorističan sadržaj (tj. kombinacija sve troje). Ipak, originalnost je najbitnija.
Dok se X bio Twitter, objava se zvala “tweet”, a objave ste mogli dijeliti tj. retweetati.
No gubitkom imena se ti nazivi nisu promijenili, iako se službeno (i anemično zovu) “objava na X-u", korisnici te mreže je još uvijek zovu “starim” imenom.
Svejedno koje ime koristi, jer je X još uvijek odličan način za doseći jako veliki broj pregleda objave, ali i velik broj pratitelja.
Naravno, kao i na ostalim društvenim mrežama i na X-u morate voditi računa što vaši pratitelji objavljuju te ima se na taj način i obraćati.
Npr., ako vaša publika voli/traži/treba seminare o poslovnom savjetovanju, postići ćete najviše ako objavljujete takve tweetove.
Ili ako imate agenciju za nekretnine i objavljujete vijesti vezane za tu temu. No shvatili ste istraživanjem konkurencije, kako 99% ostalih agencija objavljuje članke “Kako naći najbolju kuću za sebe?” i sl.
Zašto vi ne biste objavili sliku sretne obitelji koja je našla najbolju kuću za sebe (uz pomoć vaše agencije)? Ili kratak tekst uz tu sliku gdje supružnici objašnjavaju kako su našli tu kuću.
Originalnost je ključ uspjeha na X-u/Twitteru i donosi veliki angažman.
Bez obzira što se pojavio tek 2016. godine, TikTok je postigao ogroman uspjeh među mladima. Milijuni tinejdžera (pa i onih malo starijih) diljem svijeta, snimaju kratke videozapise i to najviše plesne izazove, te zabavne i edukativne isječke.
TikTok je svakako mreža kojoj popularnost konstantno raste. Kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj.
Ova je društvena mreža vrlo kreativno, pa i pomalo zaigrano okruženje i kao takvo pruža nove mogućnosti.
Mnoge viralne objave stvorene su upravo na TikToku. Ono što je posebno zanimljivo je kako za stvaranje takvih objava ne treba veliki proračun, jer su mnogi videozapisi snimljeni u sobama, garažama, parkovima, vrtovima…
Sve se, dakle, svodi na jedan mladenački, živahni i relativno spontani pristup.
Dok je za Facebook ili Instagram potreban veći broj pratitelja kako bi vas prepoznali, na TikToku i račun s jako malo pratitelja može dosegnuti veliki broj pogleda zahvaljujući viralnoj prirodi algoritma.
Oglašavanje na ovoj društvenoj mreži je u punom zamahu, a od 2024. je moguće i u Hrvatskoj se oglašavati putem TikToka.
Predviđa se kako će TikTok biti nezaobilazan dio svake dobre digitalne marketinške strategije.
Ukoliko se još uvijek imate pitanja zašto “morate” biti prisutni na društvenim mrežama ili koja je društvena mreža prava za vaše poslovanje - kontaktirajte nas za besplatne konzultacije.
Izvori:
Statista