Pojedinci su kroz povijest razvijali marketinške metode koje koristimo danas, a mnoštvo je inovacija i tehnologija prethodilo razvoju digitalnog svijeta kakvog poznajemo danas. Saznajte bismo li imali digitalni marketing u ovakvom obliku da nije Hedy Lamarr imala svoju viziju i htjela pomoći drugima.
Upisali ste u Google tražilicu “koja su poznata imena marketinga” te su vam naravno izašli rezultati svih poznatijih modernih marketinških stručnjaka na svijetu. Ali znate li zapravo koga se imenuje ocem digitalnog marketinga i tko je zaslužan za to što danas imamo Internet?
Neki su pojedinci zaslužni za alate i marketinške strategije koje koristimo te bez nekih ne bi bilo marketinga uopće, a pojedine tehnologije i alati zaslužni za sve ovo čime raspolažemo danas.
Možemo nabrajati gurue modernog marketinga, stručnjake za digitalni marketing, inspirativne influencere, ali svi oni danas ne bi bili što jesu i znali ono što znaju da nije bilo nekolicine ljudi koji su zapravo stvorili marketing. Čitavog svijeta kojeg trenutno poznajemo možda ne bi ni bilo bez nekolicine ljudi i njihovih inovativnih ideja.
Poznati i manje poznati marketinški stručnjaci, ali i mnogo drugih osoba koji naizgled nisu imali nikakve veze s marketingom, zaslužni su za izume ili širenje ideja bez kojih ne bismo mogli zamisliti današnji marketing u nekom od svojih oblika. A za marketing možemo reći kako je zapravo postojao oduvijek.
Food for thought, rekli bismo, ali razmislimo koliko je procesa dovelo do razvoja današnjeg marketinga i bez koliko inovacija i procesa danas ne bi bilo digitalnog marketinga ovakvog kakav jest.
Ne možemo otići toliko daleko u povijest i imenovati jednu osobu te reći kako je baš ta osoba izumila marketing i marketinške strategije, ali nekoliko imena se istaknulo kroz povijest i zaslužni su za marketing kakvog poznajemo danas, kako digitalni tako i tradicionalni.
Može li pojedinac koji se spominje kao otac psihologije Wilhem Wundt, također biti i otac marketinga, jer se marketing svodi na kupnju, a kupnja je niz psiholoških procesa? Moguće je, jer je Wundt indirektno zaslužan za razvoj osnovnih pojmova koji se koriste u marketingu, dok se marketing u svojoj srži svodi na osvajanje lojalnosti kod kupaca i klijenata. To bismo mogli raščlanjivati u nedogled, ali je Wundt sigurno zaslužan za razvoj procesa koje danas koristimo u marketingu.
David Ogilvy se navodi kao otac oglašavanja, a ujedno je bio i prvi analitičar te se njegove marketinške kampanje navode i danas kao primjer. Okosnica njegovih marketinških kampanja je bila pomno istraživanje potreba kupaca.
U svojim je strategijama tražio odmake u tadašnjim standardnim praksama 50-ih godina prošlog stoljeća, gdje je smatrao kako se kupce podcjenjuje. Mislio je kako kupca treba smatrati inteligentnim i kako zna što zapravo treba i želi te je svoje oglašavanje doveo na neku novu razinu.
Ogilvy je kao briljantan marketinški stručnjak također zagovarao i ideju kako svaki brand mora imati dobre temelje i treba točno znati u kojem smjeru želi ići, a najviše se posvećivao direktnom marketingu.
Jedan od primjera je i jedna od njegovih kampanja za Rolls-Royce koja je glasila: “Pri 60 milja na sat najglasnija buka u ovom novom Rolls-Royceu dolazi od električnog sata". Ogilvy je navodio taj članak koji je napisao, a koji je služio kao oglas, kao najbolji naslov koji je ikada napisao. Toliko i činjenici kako se ova tvrtka ne oglašava, kako se generalno smatra. Oglašava se, ali svojoj specifičnoj niši.
Ideja o marketingu Philipa Kotlera promijenila je izgled marketinga, pa i tržišta kakvog poznajemo, osobito njegovo zagovaranje kako se marketing ne mora primijeniti samo na proizvodnju ili prodaju nego i šire.
Smatrao kako je marketing potreban svima pa i onima koji imaju usluge bilo koje vrste. Kotler je smatrao kako i sve organizacije, kao što su muzeji ili dobrotvorne udruge, trebaju oglašavanje kako bi široj publici predstavile svoj cilj.
Kotler kao guru i otac modernog marketinga čije je ime nezaobilazno u udžbenicima, svoj je čitav život posvetio marketingu, danas promovira aktivizam. Stvorio je sliku marketinga kakvog poznajemo danas, jer je smatrao također kako je marketing zapravo umjetnost kojom se stvara stvarna i istinska vrijednost za kupca.
Jeste li se ikada zapitali kako bi sve oko nas izgledalo kada ne bi bilo billboarda? Ništa ne bi bilo isto bez Jareda Bella za kojeg se smatra kako je davnih 1830-ih izumio billboard, a bio je zaslužan i za prvi masovni print. Zakonom ponude i potražnje Bell je jako brzo našao svoje klijente, a to su bili cirkusi kojima je oglašavanje na taj način donosilo publiku. Jedna je stvar vodila ka drugoj, te je Bellov najjači klijent bio P.T. Barnum koji se navodi i kao tvorac modernog cirkusa.
Kad smo već kod cirkusa ovaj se gospodin kao jedan od najpoznatijih svjetskih vlasnika cirkusa navodi kao i genije što se tiče oglašavanja i promocije, bez obzira kakvo mišljenje 21. stoljeće imalo o njemu i njegovim metodama rada.
Neke inovacije toga doba Barnum je smislilo za vlastitu upotrebu, kao što su vozila koja nose mini billboarde ili oslikane reklame. Barnum je popularizirao način oglašavanja putem billboarda, kojeg danas nazivamo tradicionalnim oglašavanjem. U nekom obliku možemo ga susresti i dan danas te vjerujemo kako bez ovog dvojca danas ne bi bilo mnoštvo oglašivačkih metoda koje koristimo.
Svi znamo tko je bio Henry Ford i kako kod njega možete kupiti vozilo bilo koje boje, ali bitno da je crno. Njegova slavna izjava koje se citira i generacijama nakon njega, nastala je zapravo jer se crna boja najbrže sušila i naravno, omogućavala je brzinu proizvodnje koja je bila esencijalna za tako ogromnu tvornicu.
Okosnica njegove marketinške strategije se sastojala od shvaćanja kako bi njegovi automobili bili dostupni, moraju biti cjenovno prihvatljivi široj masi. Također je smatrao kako se ponekad odnosno većinom, kupcima treba reći što žele, jer oni to sami neće znati. Također je ciljao i različite proizvode različitim demografskim grupama, što bi značilo kako je bio svjestan činjenice da nemaju svi jednaku kupovnu moć i kako se neće ista vozila prodavati u gradovima i u selima i slično.
Baš ta dosljednost kojom je Ford vodio svoje poslovanje i njegove strategije marketinga, danas su inspiracija mnogima. Također se njegove izreke navode kao jedne od najboljih kako u marketingu tako i u životu. A jedna od poznatijih je i ta: ako ne uspijete, pokušajte opet, ali pametnije. Isto tako je Ford rekao kako se brend ne može graditi na onome što mislite postići u budućnosti, nego na onome što trenutno imate.
Ford se navodi kao pionir masovne proizvodnje, ali i oglašavanja jer je smatrao kako su oni koje ne koriste marketing jer misle uštedjeti, jednaki onima koji bi zaustavili sat kako bi uštedjeli vrijeme. Ta Fordova poznata izjava najbolje pokazuje što je mislio o oglašavanju svojih proizvoda, kao i o drugima koji to nisu činili.
Imate li ikakvih sumnji u same sebe ili svoje poslovanje, uvijek se možete osloniti na Fordove krilatice, a možda jedna od najboljih koje možete primijeniti je: “Fokusirajte se na - zašto, a ne - što”.
Teško je zamisliti kako bi naša stvarnost izgledala bez interneta, WiFi-ja i svih onih “nevidljivih” stvari koje uzimamo zdravo za gotovo. Poslovanje bi bilo nemoguće, komunikacija bi bila puno drugačija, a digitalni marketing ne bi postojao bez Interneta ili bežičnih mreža i raznih protokola.
Teško je zamisliti život u 2022. bez filmske zvijezde Hedy Lamarr koja je skupa sa svojim suradnikom patentirala izum pod nazivom “frequency hopping”. Komunikacijski sustav koji je putem skakanja frekvencije među radio valovima omogućavao sprečavanje presretanje signala, a namjera mu je bila pomoći u navođenju torpeda drugom svjetskom radu.
Iako patent nije korišten nego mnogo godina kasnije, njegove namjena je danas potpuno drugačija. Komunikacijski sustav za kojeg je inspiracija bila glazba, bio je osnova za stvaranje i razvoj WiFi, Bluetooth i GPS tehnologija.
Bilo kao bilo, danas sigurno ne možemo zamisliti korištenje društvenih mreža, oglašavanje te marketing općenito bez upotrebe Interneta, WiFi-ja, Facebooka, Instagrama i ostaloga.
Kada smo već kod Interneta, pokušajte zamisliti današnje strategije i digitalni marketing bez njega. Za sve s čime danas raspolažemo imamo zahvaliti nekolicini ljudi kao što su Ogilvy, Kotler ili Lamarr, ali i Ray Tomlinson, kreator emaila. Možemo li zamisliti život bez e-mail korespondencije ili newslettera u poslovanju, ali i općenito? Sigurno ne.
U prvom razredu osnovne škole se uči informatika i kako je nastao Internet, te nema smisla zamišljati kao bi naša stvarnost izgledala bez Tima Bernersa-Leea, njegovog tvorca. Stvaranje Interneta je proglašeno i najvažnijim trenutkom 20. stoljeća, te bi sve oko nas izgledalo mnogo drugačije bez njega. Ono što je za nas bitno je kako ne bi postojao digitalni marketing, nego bi možda svijet oglašavanja ostao u vremenu u kojem su se sve analize odrađivale ručno i podaci se mukotrpno prikupljali mjesecima.
Između ostaloga, ponekad nije važno je li prva bila kokoš ili jaje, te tko je izmislio termin “we blog”, odnosno blog i tko je prvi napravio stranicu, ali Justin Hall je prvi objavio blog kakva poznajemo danas. Blog je odličan alat za samopromociju, kreiranje sadržaja koji će korisnika upoznati bolje sa onime tko ste i što im nudite.
Izgleda kako svatko piše blog, a skoro 4,5 milijuna blogova se objavi dnevno diljem svijeta. A koliko ih je kvalitetnih sa marketinškog i SEO stajališta to bi trebalo dati na razmatanje, ali ono što nam je donijelo sve od gore navedenog je sloboda u kojoj svatko može izraziti svoje mišljenje te kreirati svoje sadržaje prema vlastitoj želji.
Velike ideje koje mijenjaju svijet ostaju zapamćene, iako se možda u trenutku stvaranja ne čine kao takvima. Mnoštvo je stvari, ljudi i izuma koji objedinjuju pojam marketinga i oglašavanja, bez njih ne bismo imali alate, ali ni znanja koja imamo danas. Marketingom se danas bavi veliki broj pojedinaca i agencija. Agencija za digitalni marketing bila ona mala ili velika, sposobna je baviti se onime čime najbolje zna, samo zahvaljujući ljudima koji su svoje znanje i kreativnost, namjerno ili nenamjerno, pretočili u marketing i njegovo poboljšanje.