Provjerite odakle, otkud i zbog čega je nastao marketing i kako primjeri marketinga kroz povijest vrijede i danas. Možda dobijete novu ideju koju možete upotrijebiti i na vlastito poslovanje.
Što je digitalni marketing nego živi organizam koji se stalno mijenja, i o tome smo već pisali. No, osnove marketinga su zapravo ostale iste. Ono što se mijenja su potrebe društva, a s njima se mijenjaju i marketinške strategije koje se prilagođavaju kako bi se uklapale u nove koncepte.
Odluka o kupnji proizvoda ili korištenju usluge, bez obzira koliko promišljena ili impulzivna ona bila, nije ništa drugo nego psihološki proces.
Sve se svodi na to koliko dobro pogodite u srž potrebe samog kupca, a o tome ovisi i koliko će dobra prodaja biti. Zvuči vrlo jednostavno, ali taj se proces zapravo razvijao i usavršavao dugi niz godina.
Kad spominjemo dugi niz godina, mislimo na to kako je kroz povijest bilo zapravo potrebno mnoštvo izuma, ideja i procesa kako bi marketinški stručnjaci imali sve alate kojima raspolažu danas.
Neke marketinške kampanje su bile toliko upečatljive i vrhunski osmišljene, da njihove slogane znamo kao dio opće kulture. Zar ne smatramo skoro svi kako su dijamanti vječni?
Vjerojatno, i to nam samo pokazuje kolika je moć marketinga, ako je itko imalo sumnjao.
Teško je zamisliti što sve ne bismo imali bez Gutenberga i njegovog tiskarskog stroja koji je potpuno izmijenio povijest. Bez tog izuma možda ne bi bilo najobičnijih dnevnih novina, časopisa, kataloga koje dobivamo u svoj sandučić ili letaka te mnoštvo ostalih “papirnatih” proizvoda.
Sve od navedenog još je uvijek efikasan oblik tradicionalnog oglašavanja. Kupnju ostvarenu preko ovakvih kanala ne možemo mjeriti jednako kao kupnju putem digitalnog marketinga. Ali definitivno ima svoju vrijednost.
Što će reći kako će upečatljiv billboard primijetiti svatko, a i efikasan je jer će stvoriti dojam krajnjem korisniku. Ljudi najbolje reagiraju na vizualno i ono što je opipljivo, i nećete pogriješiti ako dio vaše marketinške kampanje bude usmjeren na tradicionalne kanale oglašavanja.
Naši su preci proizvode radili ručno i u malim količinama, prodaja je išla usmenom predajom i opet su svi uspjeli biti informirani ako je nešto bilo kvalitetno i funkcionalno. Kako to?
Zanimljivo je kako su u prošlosti određeni proizvod “preporučivali” popularni ili cijenjeni građani te plemstvo. I to tako što su ga sami koristili i davali to do znanja drugima. Dakle postojala je usmena predaja potrošača, koja je tada bila vrlo efikasan oblik prodaje.
Usmena predaja se u nekom drugom obliku preselila iz otmjenih dnevnih boravaka nekog vlastelina na društvene mreže. Što iz današnje perspektive može značiti kako influenceri zapravo postoje od davnina.
A marketinška strategija iz davnina? Smatralo se kako dobar proizvod prodaje sam sebe.
Možemo reći kako u modernom dobu još uvijek postoji usmena predaja, što znači kako će nešto što je dobro, bilo to proizvod ili usluga, naći put do široke publike ako je uistinu dobar i radi baš točno to čemu je namijenjen.
Influencer marketing se pokazao kao jedan od najboljih alata za širenje i promoviranje poslovanja, pa vi sami odlučite koliko je povijest postavila neke smjernice koje postoje i sada.
Prva ikada objavljena radijska reklama ove godine slavi 100 godina, a radijske reklame su relevantne i danas, osobito za lokalno bazirane tvrtke.
Veličanstvene 50-e godine znane su još i kao zlatno doba marketinga, vodile su se krilaticom kako je potrošač na prvom mjestu, a to isto vrijedi još uvijek. Također im je zvijezda vodilja bila kako će kupac kupiti bilo što, ako se pronađe ono što mu treba. I ta činjenica isto vrijedi i u 2022. godini.
Marketinške tvrtke su se širile, a zlatno doba oglašavanja se nije moglo osloniti na današnje moderne analitike, nego su kampanje zahtijevale pomno strateško planiranje. Nije postojao Google Analytics, na kojeg se moglo kliknuti po želji, nego je to vjerojatno bila ogromna hrpa papira i zaposlenika koji su pomno pratili razvoj tržišta te bilježili i računali svaku pojedinu kupnju.
Smatralo se kao će dobar i kreativan oglas navesti bilo koga na kupnju. Početkom upotrebe televizijskih prijamnika i povećanjem upotrebe telefona, plodno tlo za eru oglašavanja je stvoreno. Marketinški stručnjaci su smišljali kampanje i strategije koje je diktiralo tržište, te je to okosnica i današnjeg digitalnog marketinga.
Život u šezdesetim godinama prošlog stoljeća (da, ovo još uvijek čudno zvuči), život je u doba procvata marketinga. Odjeli za marketing unutar tvrtki su postali nužna potreba, jer je konkurencija na tržištu bila ogromna. Sve veće tvrtke pa čak i neke manje, imaju svoje vlastiti marketinški odjel ili barem jednog zaposlenika koji svakodnevno “napada” Google u potrazi za novim idejama i alatima.
Male tvrtke koje su “sam svoj majstor”, danas u svojim strategijama koriste znanja i alate koji su im dostupni, te prate trendove. U nadi kao će jednog dana i oni zaposliti marketinškog stručnjaka, sami postaju marketinški sveznalice specijalizirani za svoju specifičnu nišu.
Moramo posebno spomenuti i gospodina Raya Tomlinsona koji je 1971. g. stvorio email te poslao prvi ikada. Bez njega ne bi postojao koncept moderne korespondencije, bilo privatne ili poslovne, a sigurno ne biste mogli slati svoje redovne newslettere, pa čak ni primati spam poštu.
Sedamdesete godine prošlog stoljeća bile su pune kreativnih ideja te je u to doba nastao sinergijski marketing. U sinergijskom marketingu svi sudionici povezanošću ostvaruju mnogo veću izloženost i prodaju, nego što bi to bilo u slučaju samostalnog oglašavanja.
Danas je sinergijski marketing najnormalnija stvar, ponuda se širi, tvrtke se spajaju ili udružuju u projektima i svi imaju korist od toga. Najbolji, odnosno možda najpoznatiji primjer su Disney i McDonalds, gdje Disney igračke s likovima oglašava u ovom lancu brze hrane i na taj način privlači određeni dio publike. Kao primjer za sinergijski marketing u prodaji bi bio ako imate trgovinu i/ili web shop s odjećom, onda biste svoju ponudu trebali proširiti i sa modnim dodacima.
Osamdesete su nam, osim velikih frizura i još većih jastučića na ramenima, donijele i CRM (customer relationship management). Marketing se u tom periodu odmaknuo od gledanja na prodaju kao na jednokratan proces, te se počeo okretati na ostvarivanje dugoročnog odnosa sa kupcima. CRM je postao nezamjenjiv jer prati interakcije s kupcima te njihov potencijal. Osim što u svojim kampanjama trebate privlačiti nove kupce, jednako tako trebate i njegovati one koje već imate.
Gerila marketing, koji se ponosi time što nije konvencionalan i što ćete ga sigurno zapamtiti, kao marketinška strategija je bio pravo osvježenje u moru istih ili sličnih kampanja. Definitivno je izdvajao njegove kreatore i kompanije iznad ostalih, a čini to i dalje. Ovoj vrsti marketinga i danas je cilj stvoriti reakciju, a oslanja se na originalnost, jednako kao i na što manji budžet. Primjera gerila marketinga danas ima posvuda, samo treba dobro obratiti pažnju.
U devedesetima već možemo pričati i o stvaranju dugoročne povezanosti između proizvođača i krajnjeg korisnika. Internet je počeo nepovratno mijenjati svijet, te se počinju razvijati i prve digitalne strategije, nastaju društvene mreže, a počinju se pisati i prvi blogovi.
Početkom 2000-ih godina pa nadalje, počinje era povezivanja s korisnicima i kupcima putem interneta te društvenih mreža. Tržište se u to doba konstanto razvijalo, nastajale su nove platforme i aplikacije te nove marketinške strategije koje su im se prilagođavale. Danas su Facebook i Instagram te LinkedIn tri vodeće društvene mreže koje su izvrsni kanali za oglašavanje, iako to nije bila njihova prvotna namjena.
Neke su marketinške kampanje utjecale na naše živote i više nego što mi to sami i znamo. Primjerice, svi znamo koji je najvažniji obrok u danu, ali nećemo otvarati debatu je li to i dokazana činjenica. Fraza kako je doručak najbitniji bila je dio marketinške strategije tvrtke koja je proizvodila i pakirala žitarice za doručak. A koliko je dobra kampanja bila, pokazuje to kako je svima ostala urezana u pamćenju.
Je li prva marketinška kampanja za običnu majicu, takozvani T-shirt, bila promašena ili možda i nije, pokazala je povijest. Uspjeh obične majice kao proizvoda, trenutno je nemjerljiv. Proizvod bez kojeg ne bismo mogli zamisliti svakodnevicu, u početku je oglašavan kao potkošulja za samce. Na pragu 20. stoljeća, u neko drugačije vrijeme, nitko nije mogao zamisliti kako će ih se u budućnosti prodavati oko 2 milijarde godišnje.
Unikatne marketinške kampanje ponekad imaju odjeka godinama nakon njihovog kreiranja, te njihova poruka ostaje ista – neke se stvari pamte.
Možda se u školi ne uči podatak kako se proizvođač žvakaće gume navodi i kao začetnik direktnog marketinga. Ukratko, gospodin Wrigley koji je bio vlasnik istoimene tvornice, htio je doći do ljudi koji će isprobati njegov novi proizvod.
Došao je na ideju kako bi to mogao učiniti sa čim više ljudi odjednom. Poslao je po jedan paketić žvakaćih guma na svaku adresu koja je bila u telefonskom imeniku SAD-a, i direktni marketing je stvoren.
Kao i gđa. Whistledown, fiktivni lik iz popularne serije, koja je prvo besplatno dijelila svoje novine, a onda ih počela naplaćivati. Možda je vaš fokus, ako ste gledali seriju ili čitali knjige, bio na nečemu drugome, ali ovo je zapravo dobra marketinška strategija za privlačenje kupaca.
Vjerojatno je istina kako su dijamanti o kojima je Marilyn Monroe pjevala u filmu, ženini najbolji prijatelji. Ako niste bili svjesni te poveznice, eto primjera što također jedna pjesma može učiniti kroz generacije koje dolaze. Jednostavan stih kroz godine postane dio opće kulture. Potpomognut vrhunskim kampanjama samih draguljara, naravno.
Smatra se kako su dijamanti najbolji primjer vrhunske marketinške kampanje, i to na globalnoj razini. Dijamanti nisu ni osobito rijetki niti toliko ekskluzivni, kao neko drugo drago kamenje. To je naglašavano u njihovim marketinškim kampanjama, kako bi se bolje prodavali. Dijamanti su vječni, a sve ostalo je povijest.
U trenutku dok ovo čitate teško vam je zamisliti život bez interneta, oglasa na društvenim mrežama te kolačića, iako nam i oni uskoro odlaze.
Strategije se u zadnje vrijeme fokusiraju na personalizaciju prema svakom potrošaču te upotrebljavaju mnoštvo metoda. Marketinški stručnjaci se educiraju gotovo svakodnevno kako bi ostali u toku sa tržištem i trendovima.
Što to znači za sve nas? Trebamo biti spremni na promjene i prilagodbe, jer tehnologija napreduje svaki dan. Sjetimo se Instagrama, aplikacije koja je u svom počeku većinom služila ljudima za dijeljenje slika svog ručka. A danas? Pad aplikacije uzrokuje opću paniku i to na globalnoj razini.
Budućnost možda i jest neizvjesna, ali je jedno sigurno: marketing ide dalje i svakim danom svojim strategijama piše novu stranicu u svojoj povijesti.
Za kraj nećemo propustiti spomenuti ni najstariji oglas ikada zabilježen, a on je pogađate, pronađen u Egiptu. Da, dotični Minos je na stup ispred kuće urezao kako je sposoban tumačiti snove uz poštenu naknadu. Minosa možemo navesti i kao prvog marketinškog stručnjaka sa njegovom prvom ikada zabilježenom, odnosno „urezanom“, kampanjom.