Dobro je znati koja publika je vaša publika na društvenim mrežama te koja je društvena mreža najbolja za vas. Svako poslovanje ima mrežu koja najbolje odgovara vrijednostima koje brend promovira, a postoje i načini na koje možete dobiti najbolje rezultate iz društvene mreže koju koristite.
U nedoumici ste koju društvenu mrežu ili čak više njih odabrati za svoje poslovanje? Ako i koristite društvene mreže, ali niste iskoristili njihov puni potencijal, onda ne možete reći kako ih upotrebljavate za svoje poslovanje. Možda ste preskočili činjenicu kako su društvene mreže idealan alat za vašu firmu i promociju iste, i to besplatan, makar što se tiče samog otvaranja profila.
A što se tiče profila, a ovdje govorimo o onim poslovnima, ima ih nekoliko vrsta. Osim onih koji se aktivno koriste i znaju što rade, postoje još dvije grupe. Prva su profili na društvenim mrežama koje korisnici imaju samo zato jer ih imaju svi ili im je netko rekao kako moraju imati Facebook i Instagram, pa ga imaju tek toliko da ga imaju. Grupa broj dva je ona koja misli kako će preko Facebooka i Instagrama gurati svoju prodaju i primati milijun upita i milijun konverzija. A što je zapravo istina, osim što je tamo negdje? Istina je nekako u sredini.
Što god pročitali ili čuli, pozitivno ili negativno o društvenim mrežama, one imaju svoje prednosti, ali i mane. Kao alat za promociju neke su društvene mreže bolje od drugih, ali ono što bi vama trebalo biti bitno je da je platforma na kojoj se oglašavate prilagođena viziji vašeg poslovanja. Ukratko, ako niste za plesanje na TikToku onda niste i to je to. Ne dozvolite da vas činjenica kako svi nešto imaju, dovede do razmišljanja kako morate i vi. Ako nešto nije u vašoj zoni komfora ili prema onome što želite predstavljati vašim brendom, jednostavno ne morate to učiniti.
Prije ikakvog kretanja u oglašavanje ili korištenje društvenih mreža, dobro je znati koja je vaša publika. Koji je to vaš idealan kupac ili korisnik vaših usluga.
Bitno je sjesti i zamisliti točno koga biste željeli ciljati, zamisliti baš osobu koja bi bila idealna za vašu tvrtku i na tome graditi dalje. Dakle, vaš kupac se zove Ana, ima 27 godina, fakultetski je obrazovana, prati trenove, ima usađene obiteljske vrijednosti, brine o svom zdravlju i izgledu te je druželjubiva i voli čitati.
Možda zvuči kao stereotip, ali svi se mi uklapamo u neke kalupe i pravila, barem prema nekim osnovnim opisima našeg karaktera, zaposlenja ili osobnih afiniteta. Ovakav pristup, kroz takozvane “buyer persone”, pomaže vam pri ciljanju u marketinškoj kampanji.
Jednom kada imate sliku te osobe ispred sebe i gradite svoje oglašavanje i vođenje društvenih mreža prema njima, biti će vam puno lakše nego zamišljati kako se obraćate nekoj bezimenoj generalnoj skupini ljudi.
Dakle, baš Ani želite prodati svoje proizvode ili usluge, jer je ona ta na koju će se vaša kampanja fokusirati. Upoznavajući buyer personu, možete lako vizualizirati što bi Ana i sve ostale Ane, htjela točno od vas kupiti, koji bi oglas htjela vidjeti, što bi htjela na vašem blogu pročitati, i s obzirom kako vas prati na društvenim mrežama, lakše ćete znati koji bi sadržaj ona htjela vidjeti.
Dobro je znati na kojoj se društvenoj mreži nalazi vaša publika, a statistike pokazuju kako je još uvijek najviše korisnika na Facebooku i Instagramu. Facebook sa 2,9 milijardi aktivnih korisnika mjesečno te Instagram sa skoro 1,5 milijardu, društvene su mreže s kojima nećete pogriješiti. Ali na tržištu postoje i neke nove platforme koje svakodnevno privlače sve više korisnika.
Društvenu mrežu koja bi vam najbolje odgovarala možete odabrati na dva načina, a za početak birajte onu koja po demografiji odgovara vašoj željenoj publici. Na Facebooku je naprimjer, najveći broj korisnika između 25-34 godine, dok je kod Instagrama skoro jednak postotak korisnika od 18-24 te od 25-34 godine.
Trenutni je hit TikTok, osobito kod mlađe publike, no imajte na umu kako svaka platforma ima svoj oblik sadržaja koji najbolje prolazi. A po čemu je TikTok toliko poseban? Zbog toga jer je trenutno najbrže rastuća društvena mreža. Dakle, ako vam je zanimljivo stvaranje sadržaja na TikToku, eto prilike za vas.
No isti sadržaj na jednoj platformi može proći odlično, ali na drugoj će biti jedva neki aganžman. Zašto je to tako? Već smo rekli kako je svaka platforma i jest napravljena kako bi se razlikovala jedna od druge te njihov sadržaj i sam koncept su potpuno različiti, i to namjerno. Ono što je odličan sadržaj na Facebooku, ne prolazi baš na Instagramu, a sigurno ne i na LinkedInu.
Imate li nedoumica o tome koja je prava mreža za vas ili koju odbaciti ili zadržati, ukratko ćemo vam opisati njihovu suštinu, koje sadržaje i strategije podržavaju:
Da, zapravo možete koristiti, imati i upotrebljavati nekoliko društvenih mreža istovremeno, nitko vam to ne brani. Ali pitanje je koliko ćete na njima moći samostalno stvarati kvalitetne sadržaje koje ćete redovno objavljivati? Uvriježeno mišljenje kako vođenje društvenih mreža nije nikakav posao te ga može svatko raditi, je krivo. Vođenje i oglašavanje na društvenim mrežama imaju svoja pravila, a zahtijevaju posvećenosti te kreativnost.
A vrijedi li truditi se oko društvenih mreža, oglašavati na njima te kreirati objave? Naravno, iako je za dobivanje kvalitetnih rezultata potrebno neko vrijeme, to biste najbolje mogli učiniti testiranjem kroz neki određeni period.
Posvetite se primjerice trima društvenim mrežama i na njima redovito objavljujte sadržaje kroz tri mjeseca. Uračunajte i vrijeme koje ste utrošili na kreiranje sadržaja, oglasa, smišljanje teksta, snimanje i uređivanje slika ili videa i ostalo. Ako ste na svaki sadržaj i oglašavanje potrošili npr. 3h vremena za svaki profil tjedno i 1000kn, to bi u konačnici bilo otprilike 9h tjedno, odnosno 36h mjesečno te nekih 4000kn ukupno. Ako vam je od toga došao priljev sredstava u prodaji proizvoda ili usluga u iznosu 15.000kn, lako je izračunati razliku od 11.000kn. Ovo je naravno samo gruba računica.
Ulog u jednoj mreži od nekoliko sati tjedno te 1000kn, uz zaradu od cca 5000kn, čini sasvim transparentnu računicu te sami možete odlučiti isplati li vam se ulaganje vremena i novaca u društvene mreže.
Ako se sve ovo čini kao nemoguća misija za vas, najbolja opcija vam je zaposliti kvalitetnu marketinšku agenciju za vođenje društvenih mreža i oglašavanje, koja će to činiti za vas, a vi ćete svoje vrijeme moći utrošiti na vođenje vlastitog poslovanja.
Nerealno je očekivati rezultate u jako kratkom roku, ali i to ovisi. Imate li posao koji je sezonski, kao što je vila koju dajete u najam, velika je vjerojatnost kako će ožujak, travanj i svibanj biti mjeseci u kojima će vaši prihodi doživjeti skok, kao i upiti. To znači kako marketinške kampanje i oglašavanje, pa i na društvenim mrežama trebate početi već iza Nove godine. U ovoj vrsti posla, gdje se čini kako nikada nema odmora, zimu kada “posla nema” koristite za osmišljavanje novog svježeg sadržaja.
Ali moguće je očekivati puno za malo vremena, jer jednom kada krenete kvalitetno voditi svoje društvene mreže, prikupljati publiku koja će vas pratiti te im se oglašavati, rezultati će biti vrlo brzo vidljivi. Stoga je važno redovito biti aktivni na društvenim mrežama, nema smisla od sporadičnog ili nesuvislog i nevezanog objavljivanja sadržaja koji ili neće biti zanimljiv pratiteljima ili im neće dati dovoljno dobrih informacija.
Nemate nikakve koristi od desetak društvenih mreža odjednom ako ćete na svakoj povremeno objaviti neki sadržaj, jer nemate vremena ili volje. Dovoljno je zapravo imati jednu, ali vrijednu društvenu mrežu, na kojoj ćete objavljivati sadržaje, oglašavati se i skupljati publiku. Nakon što se istražili publiku i sve ostale parametre, budite jasni u slanju svoje poruke, u tome tko ste i koje su vaše vrijednosti te iskoristite sve što vam društvene mreže pružaju.
Iako ne treba uskakati baš na svaki vlak, trebalo bi uskočiti na onaj koji najbrže stiže na cilj. TikTok je trenutno najbrže rastuća društvena mreža sa preko milijardu aktivnih korisnika mjesečno.
Kod TikToka najbolje prolaze how-to tutorijali i korisni sadržaji slične vrste te zabavni i komični sadržaji. Hashtag je tu, kao i kod Instagrama, esencijalan kako bi algoritmi mogli identificirati sadržaj koji radite. Imajte na umu i podatak kako je oko 43% korisnika na TikToku u dobi od 18-24 godina, a 30% korisnika je u dobi od 25-34 godine.
Razlika koja svaku tvrtku čini jedinstvenom također će se izraziti i na društvenim mrežama. Usporedit ćemo dvije najčešće usluge s kojima se susrećemo na našem području, turizam i beauty tržište.
Uzet ćemo ponovno za primjer vilu za odmor. Imate li vilu za odmor ili platformu za oglašavanje vila za odmor, vaše idealne društvene mreže bi bile Facebook i Instagram. Odlične su za promociju pojedinih vila ili lokacija, jer uz malo teksta i puno hashtagova možete učiniti puno. I naravno uložite li u oglašavanje i pridružite li se grupama koje su za to namijenjene.
No, ako ste vizažist i bavite se šminkanjem, idealna platforma je za vas TikTok. Zašto? Zato jer je na TikToku mlada publika koju zanima to što vi nudite, a koju možete privlačiti sa zanimljivim sadržajima kao npr. kako se našminkali za svadbu ili party. TikTok zapravo može biti odlična platforma za svakoga tko je imalo kreativan, ali za sve one koji nisu, ali im se poslovanje uklapa u ovakvu vrstu stvaranja sadržaja.
Na kraju zaključujemo kako trenutno zapravo ima za svakoga ponešto na “tržištu” društvenih mreža. Odabrati onu pravu nije jednostavno, ali nije ni suviše komplicirano, dokle god znate koje vrijednosti kao tvrtka želite predstavljati te koju vrstu publiku želite privlačiti.