I evo nas u srcu turističke sezone 2020. za koju možemo reći sve, osim da je uobičajena i ona na koju smo navikli.
I dok čarter tvrtke u Hrvatskoj, ali i u ostatku Mediterana rade pod neizvjesnim okolnostima i s mnogim novim COVID politikama koje se moraju provoditi, tko ima vremena gledati unaprijed i razmišljati što će biti potrebno odraditi za ostatak ove kalendarske godine a pogotovo u sezoni 2021.?
I da ne ponavljamo kao papagaji natpise po različitim turističkim portalima da je corona pandemija promijenila svijet putovanja zauvijek, pogledajmo na što se točno odnose promjene i na što ćete trebati obratiti pozornost pri stvaranju vaše nove uspješne čarter sezone.
Prije svega uzmimo u obzir da će se promoviranje nove čarter sezone početi odvijati ove godine nešto kasnije, budući se planira, uz najbolje prognoze, do kraja 10. mjeseca odrađivati postojeće čarter rezervacije za ovu sezonu.
Do sada je praksa bila da se s promocijom naredne čarter sezone započinje u 11. mjesecu, no teško je za očekivati da će s rezervacijama biti kao do sada. Vrlo dobro poznata praksa u čarteru već godinama je da se promovira Early booking discount koji se u različitom postotku primjenjuje na sve rezervacije potvrđene do 31.12. tekuće godine, odnosno do 31.01. naredne godine. Nakon toga uslijedili bi proljetni popusti i onda već od travnja Last Minute ponude postaju osnovni model u prodaji čarter usluga.
No za sljedeću sezonu malo je vjerojatno da će se takav model moći primjeniti. Zašto? Jednostavno klijenti neće biti spremni uplaćivati za putovanje toliko vremena unaprijed, ne samo zbog pandemije i neizvjesnih uvjeta putovanja, već i zbog smjene generacija. Naime, prema istraživanjima, Z- generacija koja postaje glavna skupina putnika, sklona je potvrđivati svoje rezervacije max. 3 mjeseca prije samog putovanja, ali najčešće u Last minute preiodu (unutar mjesec dana od polaska). Ali najvažnije je da postojeći model prodaje čarter usluga baziran samo na popustima više neće biti održiv.
Uz takve pokazatelje pogledajmo koje su ključne točke koje će se sigurno u nekoj mjeri morati promijeniti u nautičkom čarteru u sezoni 2021.
1. Plaćanje rezervacija – u velikoj većini čartera uobičajeno je da gosti prilikom potvrde rezervacije plovila uplate 50% ili najmanje 30% ukupnog iznosa kao predujam, a ostatak do pune cijene se plaća najčešće 30 dana prije ukrcaja na plovilo. S ovom trenutnom situacijom teško se može očekivati da će gosti pristati na takve uvjete plaćanja za sljedeću sezonu. Za vrijeme korona krize čarter tvrtke su objavljivale posebne uvjete poslovanja. Takvi opći uvjeti poslovanja nisu unificirani pa je gotovo svaka čarter kompanija imala svoju inačicu uvjeta. To je prvenstveno otežavalo posao agentima/posrednicima na koje se čarter tvrtke uglavnom oslanju kao svoj glavni prodajni kanal. Različiti modeli plaćanja i prilagodba klijentima biti će nešto na što će čarteri morati obratiti pažnju.
2. Storno uvjeti – uvjeti storna su također sastavni dio općih uvjeta poslovanja čarter kompanija. U kojim slučajevima i pod kojim uvjetima će se moći stornirati rezervacija. Svjedočili smo da su COVID uvjeti poslovanja koj su izniknuli zbog pandemije bili često mijenjani jer su nastajali u brzo mijenjajućim uvjetima i jednostavno nisu uzimali u obzir sve čimbenike, sada je evidentno da će se morati pomno razmišljati o uvjetima koji će se određivati za otkaze rezervacija.
3. Online plaćanje – charter usluge u Hrvatskoj se uglavnom plaćaju putem bankovnih transakcija. Online plaćanje je za mnoge čartere do sada bila nepoželjna opcija, ne samo zbog tehničkih rješenja već i zbog politika banaka i njihovih visokih provizija. Srećom razvoj tehnologije omogućuje napredak i na tom polju tako da postoje rješenja za online plaćanja po puno povoljinijim uvjetima, a klijenti su danas više nego ikad spremni plaćati usluge online. Nevezano što se radi o uslugama više vrijednosti. Ako vas zanima kako možete implementirati online plaćanje u svoje čarter poslovanje kontaktiraje nas ovdje.
4. Check-in / out procedure – socijana distanca je pojam koji će nas pratiti još neko vrijeme, ako ne i zauvijek. I ne treba to shvatiti kao smak svijeta, već samo kao izazov za smišljanje novih praktičnih rješenja. Određen broj čartera je ove sezone uspješno primjenio online check in, pri čemu se direktni kontakt s gostom sveo na minimum. Također su implementirani učinkoviti procesi dezinfekcije i timovi su se prilično dobro organizirali i uigrali kod zadovoljavanja standarada i preporučenih mjera za održavanje higijenskih uvjeta u smještajnim objektima.
5. Booking mogućnosti – u ovom trenutku znamo da je izvjestan broj rezervacija prebačen za sljedeću sezonu. Time su buking liste već djelomično popunjene u određenim terminima. No uplate za te rezervacije će stići tek dogodine. Glavni izazov će biti kako popuniti predsezonu koja će mnogim čarterima biti presudna jer do glavne sezone možda neće uspjeti ostati likvidni.
Sigurno je da će tvrtke koje dobro postave prodajne planove, koje će biti dovoljno fleksibilne da se prilagode situaciji iz dana u dan te koje će imati mehanizme kako da privuku goste biti u prednosti i obuhvatiti će dobar dio postojećeg tržišta. Marketing strategije koje će tvrtke primjenjivati morat će biti pomno smišljene. Svakako treba gledati i malo dalje od trenutne situacije i usmjeriti pažnju na daleka tržišta koja će se sasvim sigurno oporaviti, a gosti će više nego ikada biti spremni na putovanja i na istraživanje novih područja. Oglašavanje na ovim tržištima pruža prilične mogućnosti.
6. Customer service – Čarter usluge su uvijek pripadale višem rangu usluge pa u određenom segmentu i u luksuznu uslugu. U ovom 'novom normalnom' najviši nivo usluge, empatija i uslužnost moraju biti konstantni i na najvišoj razini. Štoviše, to će morati biti još više poboljšano. Usluga visoke kvalitete i osjetljivost za čarter gosta, sposobnost čarter osoblja da koristi emocionalnu inteligenciju i njihova sposobnost za pružanjem pomoći na bilo koji način sljedeća je luksuzna raskoš. To se ne smije promatrati kao utjecaj na goste, već više kao pojačani osjećaj usluge koji gosti zaslužuju. Gosti će biti spremni platiti za uslugu koja jamči sigurnost. One čarter tvrtke koje uspiju komunicirati sigurnost i visoku razinu brige za gosta svakako će imati bolje prodajne rezultate.
7. Primjena tehnologije – Na svu sreću tehnologija omogućava napredak u poslovanju. Različita softverska rješenja olakšavaju ispunjavanje većine uvjeta za zadovoljavanje fizičke distance. Neki čarteri imaju bekontaktna plaćanja, tablete i uređaje za chek in i out procedure bez kontakta s gostima.
Pojedine čarter tvrtke već su posegnule za razvojem mobilnih aplikacija koje gostima omogućuju komunikaciju s njima dok su u charteru, ali i nakon povratka s jedrenja. Sva infrastruktura treba biti uspostavljena kako bi omogućila gostima što manje ili onoliko angažmana s djelatnicima koliko bi željeli.
Iako će za pripremu i planiranje nove sezone biti potrebno sagledati mnogo različitih faktora, ovo su samo oni najvažniji i na prvi pogled najuočljiviji.
Sigurno je da će uz financijsko planiranje sezone biti potrebno pažljivo razmotriti i marketinške aktivnosti jer ni najbolji uvjeti, ni najbolja tehnologija i održavani brodovi neće vrijediti puno ako neće biti gostiju koji su spremni platiti i doći na te brodove.
Za sve vas koji razmišljate o novoj sezoni i potrebna vam je pomoć oko planiranja i smišljanja strategija kontaktirajte nas i zajedno ćemo osmisliti kombinaciju koja će biti dobitna za vas.